Dræn

Hejsa,

Vi er igang med at bygge en støttemur omkring en fremtidig terrasse, og i den forbindelse er vi kommet i tvivl om dræn ved muren.

1. Er det overhovedet nødvendigt med et dræn? Muren bliver max 1,2 m høj. Terrassen er på i alt ca. 50 kvm og den skal bruges til alm. brug - altså ingen tung trafik. Desuden bor vi i et område med meget sandet jord, hvor vand normalt ikke er et problem. Der løber ikke andet vand til, da terrassen ligger op ad vores hus.

2. Hvis vi skal have dræn, hvordan får man det så under/igennem støttemurens cement-fundament? Bliver drænet ikke ødelagt af cementen? Og skal drænet gå hele vejen under vores græsplæne og over til faskinen, eller kan vi få det til at gå over i et alm. pvc-rør, så vi ikke unødigt fjerner vand fra vores plæne (altså så der er drænrør på indersiden af muren og så et pvc-rør gennem betonfundamentet under muren og over til en faskine)? Jeg kan ikke finde nogen rør, hvor jeg kan se at de kan kobles sammen med drænrøret på en fornuftig måde. Hvis det alligevel er det I anbefaler, kan I så henvise til hvilke typer rør I vil anbefale + deres mål?

På forhånd tak!
Vh. Katrine.


navigare necesse est
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dræn i jorden er en ting og afløb af overfladevand er noget andet. Sådan som du forklarer jordbundsforhold har i sikkert ikke brug for dræn, men 50 kvm giver jo en del vand når der kommer en skylle. Hvis terrassen kan få fald ud imod en græsplæne kan den sikkert godt tåle en del rindende vand, men er det ud i et bed kan det være ret irriterende at jorden skyller væk. I det sidste tilfælde ville jeg lave fald hen til en afløbsrende som så tilsluttes faskine.
Du skal nu ikke være bange for dræn under plænen, den suger ikke vandet til sig men tager kun vand hvis der er rigtig meget vand i jorden.
Hvis du skal samle dræn og plastrør behøver det ikke at være "mega tæt". Det er jo trods alt rent vand der føres i rørene.
Der kan købes plastrør uden gummimuffer, de er langt billigere.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis