Bimåler montering på tilgangen?

Hej,

I mit hus er der monteret en bimåler som skulle måle forbrug på husets elvarme, som er fordelt på to hfi relæer med hver to grupper. Hvordan er sådan en bimåler monteret? Vil der typisk være luset et kabel ud til måleren og derefter til de to hfi'er? Eller er måleren typisk efter hfi og før grupper?

Spørger blot af nysgerrighed... Måleren er gammel og "brummer" noget, men holder ikke bøtte når jeg slår hfi'er fra, så derfor min nysgerrighed
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tænker den slet ikke har noget med din forsynings installation at gøre, men kun er der aht. du kan holde et varme-regnskab.
Om det er korrekt, ved jeg dog ikke.

 

Skrevet af steelman på 17-08-2016 13:13
Hej,

I mit hus er der monteret en bimåler som skulle måle forbrug på husets elvarme, som er fordelt på to hfi relæer med hver to grupper. Hvordan er sådan en bimåler monteret? Vil der typisk være luset et kabel ud til måleren og derefter til de to hfi'er? Eller er måleren typisk efter hfi og før grupper?

Spørger blot af nysgerrighed... Måleren er gammel og "brummer" noget, men holder ikke bøtte når jeg slår hfi'er fra, så derfor min nysgerrighed

Når måleren brummer, selv om du slår HFI relæerne fra, er måleren tilsluttet før dine HFI relæer og gruppeafbrydere. Forsyningen til elvarmen er trukket fra gruppetavlen og efter din måler, sådan at alt el bliver målt af den måler, dit forsyningsselskab har sat op. Grunden til, at måleren brummer svagt, er, at det er en måler med to eller tre aluminiums skiver i (principet er Ferraris drejefelt). De virker som en motor, hvis hastighed er afhængig af den strøm, der bliver brugt.

 

 


fase
Ok tusind tak for svaret så fik jeg stillet min nysgerrighed
Den kan faktisk ikke monteres anderledes når den skal "forsyne" 2 hfi relæer. Hvis den var monteret efter hfi ville den strøm jo "blive blandet".

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja det er selvfølgelig klart. Det havde jeg ikke lige tænkt på
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis