Taghætte i Eternittag (1959)

Hej

Jeg vil have noget udluftning i mit bryggers og tænkte at føre det op gennem taget.

Jeg har et gammelt eternittag og har en mistanke om at det ikke er så smart at skrære hul i det pga. asbest.

Så er alternativet om jeg skal

1. skifte en tagplade til en ny, hvor jeg kan skære hul i eller

2. jeg skal føre det ud gennem gavlmuren. Her er er bekymringen så den fugt der måske vil skade murværket.

I forvejen har jeg en taghætte til emhætten i køkkenet. Men den ønsker jeg også at flytte, da den eksterne notor sidder lige ovenpå emhætten på den ene side, og taghætte på den anden. Det giver lidt støj som jeg gerne vil eliminere ved at flytte motoren 2-3m væk.

mvh


 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
tag en maske på og støvsug evt rester op bagefter. desuden er det altså risikofrit at skære et ekelt hul i en tagplade asbest eller ej det er så umådelig lidt man bliver udsat for ved en lille operation som denne her skulle man stå og skære flere hundrede eller nogel tusinde huller så var den noken anden sag, så skær du blot hul ii din tagplade og på med en hætte husk at isolere røret op til taghætte så du undgår kondens
Ja, jeg vil helst klart have det op over taget.

Er det så en lille vinkelsliber med en hård skive man bruger til det?

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Tror man har særlige klinger til eternit.... Men jeg så at den tømrer jeg havde ude for nyeligt og sætte en taghætte på mit eternittag borede en masse huller i stedet for....
enganske alm diamantklinge til vinkelsliber fundere ganske udemærket, skal du kun bruge den til denneopg. så nøjes med at købe en billig de kan fåes til en lille hundrelap
Annonce
Jeg takker for svarene.
Det kan være jeg borer huller og så måske en nedstryger eller stiksav - det vil nok svine lidt mindre. Og så vil jeg nok sætte plastik nedenunder, så der ikke kommer for meget støv med rundt.

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Ja en diamantskive skære fint i eternit, men fordelen ved at bore en masse huller, er at man undgår det støver

Vi prøver igen, i morgen --
Forkert vejledning i denne tråd:

Det er ikke tilladt at skære i asbestholdig Eternit med hurtiggående værktøj. At der her bliver "rådgivet" at save i asbesteternit og lige ubetænksomt at støvsuge rester af støvet op, det er bestemt ikke OK.
Hvis man skal støvsuge asbestholdigt materiale, så må det ALDRIG foregå med en almindelig støvsuger. Det skal være en støvsuger specielt til asbest og der skal være monteret HEPA filter..

Anvender man en "almindelig" støvsuger, som man efterfølgende anvender indendørs, så risikerer man at sprede asbestfibre i boligen, soveværelser og børneværelser...

Og JO da, nu ved man at asbest er farligt selv ved kortvarig udsættelse.. Blot få gange / få ugers udsættelse giver i dag danskere lungehindekræft hvert år. (Rygning har ingen indflydelse) Se fx her:

https://ing.dk/artikel/asbest-kan-give-uhelbredelig-kraeft-paa-blot-uger-174050
og
http://www.fagbladet3f.dk/nyheder/social-og-arbejdsmiljoe/906fc4bc0bec40bba1686b2cbac867ac-20150211-faa-ugers-arbejde-med-asbest-er-farligt

Skift pladen til en asbestfri og tag hul i den :-) Bedste hilsener
Hej
Du har ret.
Jeg har også læst er der faktisk ingenting skal til - så det må være en ny plade.
Så må jeg se hvordan jeg finder en der passer til mit tag fra 59

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis