hvilken gulvvarme shunt?

Hej

er ved at lave gulvvarme i vores hus, ( tung gulvvarme slange nedstøbt i beton)

og i den forbindelse er jeg ved at finde ud af hvilken shunt jeg skal bruge.

de krav jeg har til den er

  1. 5 kredse
  2. styring af varmen fra hvert rum (med rum føler)
  3. skal kunne klare 100m2 hus
  4. skal kunne bruges på dirkete fjernvarme anlæg

har kigget på

Wavin Trigrs og Danfoss

men kan se der også er uponor og Neo therm og sikkert mange andre

så vil gerne høre hvad i vil anbefale, specielt når der også skal styring på.

 

MVH
        Manley

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
JEg vil anbefale dig at få lavet det om til indirekte fjernvarme. Det gør dig i stand til at opnå en bedre retur-løbs temperatur, og dermed pris, på fjernvarmen.

Hvilken shunt du skal bruge, ved jeg dog ikke lige, men du skal regne med en shunt pr kredsløb for optimal styring.

 

Mit tip: Hold dig til samme slags gods som dine øvrige fittings.
Du tager 1 shunt, med det nødvendige antal kredse.
Tror du virklig du skal bruge 5 kredse ved en tung gulvvarme på 100 m2? Du kan alligevel ikke regulere med en tung gulvvarme fra dag til dag. Men jeg glemte at det er et krav fra bygningsreglement.

Shunt sælges normalt med pumpe. og det er den jeg ville stille krav til.
Hvis du vil holde på den direkte fjernvarme, skal vi lige have noget at vide om de lokale trykforhold.

Skrevet af ev elmand på 18-08-2016 10:23

Jeg har aldrig hørt om >en shunt pr. kredsløb<

Om bedre afkøling kan betale sig afhænger af om der er afregning kun pr. m3 eller der er energi afregning. 

 

Det er hvad der er nødvendigt IMO for at kunne regulere de forskellige lokalers temperatur uafhængigt af hinanden, da du næppe vil have samme temp. i badeværelse, soveværelse og stue.

 


 

Så taler vi ikke samme sprog.
Jeg mener en gulvvarmeshunt er hele arrangementet med kontraventil, pumpe, kreds termostat m.m.
Men der skal naturligvis være ind og udgange i styring til hver kreds samt telestater på hver

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Annonce
Roth Touchline med en Danfoss Alpha2 er jeg meget tilfreds med.

Og selvfølgelig skal du ikke have en shunt (som er den del af anlægget der blander varmt/afkølet vand) pr. kreds. Du skal have en pumpe, en styringsboks, 5 termostater (måske kan du nøjes med færre hvis de sidder i samme rum), en shunt og forgreningsled til 5 kredse (slanger).

Mit anlæg slukker for pumpen når der ikke er nogle termostater der kalder på varmen. Sørg for at dit også kan gøre det
PS: Har på 1. sal en Tigris shunt som er styret med Roth kontrol - så man kan fint blande udstyr. De fleste termomotorer (de der åbner/lukker ventilen til varmt vand) passer på tværs af anlæg.

hej
så fik jeg tid til at svare.


ja skal bruge 5 kredse. muligvis 6. på denne gulvarme sunt
• værelse 1 (18m2)
• værelse 2 (20m2)
• værelse 3 (20m2) (med 2 store vindruer 232m)
• bryggers (15m2)
• badeværelse (15m2)
• muligvis gang (15m2)
ca. 103m2


En anden gulvvarme shunt (dvi mini sunt) som køre nu styre allerede varmen i
• køkken 25m2,
• stue 1 25m3 (1 stort vindue 3x2m)
• stue 2 30m2 (med 7 store vinduer 2x2m)

denne blev installeret da vi renoveret vores køkken.


Har kigget på en SAS gulvvarme shunt fra vvs exeperten, syntes den ser fin ud.
hvad angår styring ved jeg ikke hvilken jeg skal vælge.

Ideen med hele system var at der skulle indgå
• gulvvarme shunt (styring af gulvvarme) ( måske SAS)
• genvex anlæg (måske Danfoss Air units A2)
• vejr kompensering styring (måske Danfoss redan)


Så jeg skal bruge en gulvvarme shunt der kan styre de 5-6 kredse, plus en rum temp styring der kan bruges på 2 gulvvarme shunts (8-9 kanaler i alt), samt genvex anlæg.

Mine tanker med hele anlægget var at gulvvarmen skulle stå på måske 20-22 grader, også hvis der skulle reguleres et par grader op eller ned lade genvexen gøre dettte.


kunne også være fint hvis genveksen kunne tage varme fra den stue med de store vinduer og transporteret den rundt i huset, da der bliver pænt varmt derinde når solen er på i bare 30min.

skal lige siges at alle vinduer er 3 lags enagiruder.




 

jeg har en ny danfoss shunt med alpha2 25-60 komplet med 6 eller 8 kredse, den kan du købe for 2500kr mvh torben
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis