Meget porøs bærende væg

<style type="text/css"> </style>

En del af væggene i min kælder er meget porøse i støbningen på den nederste halve meter (hus fra 1936) Fx den på billetedet her, hvor jeg med lethed har fjernet 8 cm materiale ind i væggen og så er den jo bærende. Skal jeg være nervøs for det? og er det noget for forsikrings-selskabet?

Ellers havde jeg tænkt mig at sætte en plade 10 cm ud fra væggen og støbe en ekstravæg af beton en halv meter op. Hvordan lyder det?

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan man da godt gøre, men det kommer jo "kun" til at stå på kældergulvet, så det har begrænset effekt. Jeg ville holde nallerne væk, og så kaste noget bastard mørtel ind i hullet og pudse efter. (mørtel, sand og cement )
En væg kan sagtens bære en hel del, selv om man kan hugge ret let i den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
okay tak for svar. Men nu når det jo er en del mere end puds-laget som er væk, bør jeg så ikke bruge tør-beton til at reparere det?
det der hæfter bedst på er noget med mørtel i, og det skal som Subwooff skriver på af 2-3- gange. Og husk at forvande inden du starter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis der ikke er nogen sætningsrevner af betydning, så bærer din væg det den skal. Den er sandsynligvis udført med en kalkmørtel uden væsentlig tilsætning af cement - den kan skrabes af.

Reparer med en mørtel du selv laver af 0-4mm kalkmørtel tilsat 5% cement (rumfang). Vand det område du vil reparere, så det ikke suger vandet fra mørtlen. Udfør reparationen i flere omgange - lagvis på de dybe steder. Det sidste lag glatter du med et pudsebræt - så har du en fin væg igen.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Tak, jeg gør som i siger.
Skrevet af ViFixerDet på 16-08-2016 09:16
Hvis der ikke er nogen sætningsrevner af betydning, så bærer din væg det den skal. Den er sandsynligvis udført med en kalkmørtel uden væsentlig tilsætning af cement - den kan skrabes af.

Reparer med en mørtel du selv laver af 0-4mm kalkmørtel tilsat 5% cement (rumfang). Vand det område du vil reparere, så det ikke suger vandet fra mørtlen. Udfør reparationen i flere omgange - lagvis på de dybe steder. Det sidste lag glatter du med et pudsebræt - så har du en fin væg igen.

Hvordan kan du anbefale at reparere beton med kalkmørtel med 5% cement. Mener du ikke sand og cement (4 dele sand og 1 del cement) med 5% mørtel i?


fase
Den væg er sikkert ikke lavet af beton, Den er nærmere muret op i kalkmørtel og sten. Det var meget almindeligt i første 1/4 del af 1900 tallet. Det var først under 2. verdenskrig at støbning med beton blev almindeligt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Trådstarter nævner i sit første indlæg støbning, og på billedet ligner det også beton, og huset er fra 1936. På det tidspunkt var cementen opfundet, og 1936 er tæt på 2. verdenskrig, så vidt jeg husker :-)

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis