Kabel igennem ydermur

Hej,

Jeg har et spørgemålet om hvordan man bør føre et kabel igennem min ydermur.

Jeg har netop fået installeret bredbånd, men er blevet i tvivl om installatøren har lavet noget sjusk. Han borede et hul ud igennem min kældervæg 15->20cm under jorden. Hullet er boret helt lige. 

Jeg kan nu læse at man bør bore 30 grader ned (ud mod jorden) for at undgå vand i hullet.

Jeg mangler stadig at nedgrave kablet den sidste meter inde ved mure. Jeg har generelt lagt det i 45 cm's dybde, men kan selvfølgelig kun grave det ned til 15->20cm helt inde ved væggen hvor kablet kommer ud. Jeg har lagt fliser hen over kablet for at undgå at man rammer det med en skovl, og har desuden også ført det i en rødt plastikrør som man også kan trække et nyt kabel i. (Det tror jeg forøvrigt jeg bør blænde for at undgå at det bliver fyldt med vand)

Hvad søren gør jeg. Skal jeg putte noget fugemasse ind i hullet i muren for at forsegle det og så sige "fint". Eller skal jeg tage fat i firmaet og få dem til at lave det om og lukke det gamle hul. Jeg er lidt i tvivl om jeg risikere at frostsprænge væggen når det ikke er dybere.

Håber, at der er nogen der har erfaring med lignende?

 

mvh

 

Mikkel

 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Enten mørtel eller fugemasse (vejrbestandig), bør kunne lukke hullet.

Jeg har selv lukket hul fra tlf kabel således.
Der skal komme endog meget høj grundvandstand hvis vandet skal komme ind. Jeg har boret adskillige kabler ud igennem sokkel. Jeg har da nogen gange boret nedad, men ikke 30 grader.
Jeg ville blot komme lidt silicone fugemasse i hullet.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for svar. Det er nu ikke grundvandet jeg er bange for. Jeg tænker mere på om der kan sive vand ind i hullet fra jorden når det regner som kan frostsprænge da hullet kun er 15cm under jordoverfladen. Men hvis i mener at noget byggesilikone burde kunne gøre det så er det jo fint.
Der skal forekomme meget uheldige omstændigheder hvis der kan sive vand fra jorden.
1. Jorden er normalt meget tør inde ved huset, udhæng tagrende m.m.
2. Der kommer normalt ikke direkte vand nede i 15-20 cm dybde, kun jordfugt og det flytter sig ikke.
3. Oftest fryser det faktisk ikke så langt ned i jorden lige ved huset. Og når det fryser regner det ikke.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis