HJÆLP TIL VINDUE

Hej Alle,

Jeg har monteret nyt vindue i vores badeværelse, topstyret 131x132.

Det er det sjette vindue jeg skifter, men det her går i mod bunden lige unden håndtaget, den metaltap der stikke ud!! Har prøvet at justere karmskruerne, men intet held. Det eneste der hjælper er hvis jeg trykke karmen ned, når jeg lukker det!

what to do???


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Hej Alle, Jeg har monteret nyt vindue i vores... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja jeg har svært ved at se hvordan de efterhånden vil tørre den af på dig, når nu du har været alle de krumspring her igennem - det er normalt hvad en servicemand vil kontrollere inden han melder tilbage. Der er jo så selvfølgelig det med skrue i top og bund, som det lader til er foreskrevet på din størrelse vindue. Det vil de helt sikkert hænge sig i, og bruge til grund for afvisning af reklamationen, hvis ikke de sidder i noget fast underlag. Opklodsning kan være en anden ting, hvis ikke den er 100% efter bogen. De har, som jeg har forstået, ikke den store profitmargen at give af, så de vil utvivlsomt bruge alle midler for at slippe.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

Det med skrue i bund og top vil være korrekt montering, men jeg kan ikke se at det skulle hjælpe på det med at rammen går mod karmen, på billedet kan du se hvor slemt det er .... ->

Opklodsning - tænker du under vinduet ved fastgørelse eller ved karmskruerne? 

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Opklodsning som foreskrevet. Helt simpelt. Og det skal være fast og til punkt og prikke.

Havde jeg set det billede som det allerførste, så havde kommentaren helt uden at blinke været "fejlmontering". Det er meget påfaldende at det lige nøjagtig er ud for skruen det tager på. Det siger resten af tråden bare ikke. Spørgsmålet kunne være hvor nøjagtigt måleværktøj du har, og hvilke metoder du bruger. Jeg siger ikke det ER det, men min erfaring siger det nogle gange er marginaler det drejer sig om, og det kan være detaljer der er så indlysende, og så nemme at overse, at man skulle tro det var løgn - bogstaveligt talt. Jeg har selv kørt service i omkring 4 år, og især Velfac vinduer tilgiver ikke fejl i montagen. Tolerancerne mellem succes og fiasko er meget små. Et billigt/billigere vaterpas der kan give den mindste smule efter, og som har en lidt for snæver radius i libellen er bare ikke godt nok. Det er bevist ved flere lejligheder. Det er nogle gange kun halve millimeter et par enkelte steder der er tale om - her tydeligvis mere. Jeg ville selv skulle "have vinduet i hånden" , for at fortælle dig hvor katten lå begravet. Billeder kan være gode til at illustrere, men de giver ikke helheden. Rammen er som du selv har pointeret, og tydeligt kan se, alt for tæt på karmen. Spørgsmålet er bare hvorfor. Det skulle en grundig gennemgang efter tidligere nævnte beskrivelse kunne have fortalt dig - ellers har du ikke været grundig nok. (Det er også erfaringen der taler... Dyrt købt). I et topstyret vindue skal siderne være fuldstændigt parallelle, rette og i vinkel og samme højde fra en totalt vandret bund, for at det kører optimalt. Uden undtagelser eller tolerancer. Hverken under opbygning på fabrikken eller montage. De parametre SKAL være opfyldt. Næst efter er der jo så alt det andet - beslåning, justering osv.. Men igen - jeg har ikke haft vinduet i hånden, så jeg kan ikke komme det meget nærmere. Du har tjekket beslåningen? Ikke noget der trækker skævt eller lignende? Styr, stop og skinner skal matche hinanden i tykkelse, længder og vinkler på alle dele, og være monteret fuldstændigt ens. Også i dybden af noten. Der er ikke noget der er samlet forkert eller i stykker på hængslet? Bøjet/bukket styrestang? Topstyr der sidder for tæt? Du må på den igen - god lyst med det 😉

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Nu har jeg haft alle skruerne ude, og klodset vinduet op igen, kun med kiler sådan at det kan holde når det åbner - fejlen i bunden er måske lidt bedre nu, men fejlen i siden er der stadig. Tænker at jeg vil lave en god aftale med dem torsdag, for skal bruge flere vinduer til huset....og det må gerne være ens hele vejen rundt

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Det vil det heller ikke gøre - hvis du klodser rammen op, kan du ikke presse den ned, så du kan lukke vinduet uden problemer. Vent nu til på torsdag og tag det med ro.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
så er jeg tilbage efter besøg fra vinduesgrossisten.

Da vinduet er af kernetræ, ville han gerne at jeg prøver at trykke karmen ud, vha. to stykker forskalling på hver side af karmen og et tredje i mellem som jeg så banker ned for at give trykket. Det skulle jeg så lade stå nogle dage, hvorefter jeg monter skruerne igen.

Hans forklaring var at da det er kernetræ, og træ arbejder, kan det godt give sig tilstrækkeligt nok til at få det til at gå dårligt.
Monteringen kommenteret han ikke. Hvis det ikke hjalp tilstrækkeligt, så skulle jeg kontakte ham igen for at finde en løsning, da skævheden var på kanten af hvad godt er.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Hans forklaring var at da det er kernetræ, og træ arbejder, kan det godt give sig tilstrækkeligt nok til at få det til at gå dårligt.

 

Ja, og det er derfor vinduesfabrikanten har et tørreanlæg og en afretter, så vinduet er tørt og ret når man får det leveret og ikke bliver skævt. Træ arbejder især når den relative fugtighed i træet ændrer sig. Du har fået en sludder for en sladder og det han foreslår til at rette karmen holder ikke. Efter en tid vil træet finde sin oprindelige form. Men man får da en ret præcis fornemmelse af leverandørens seriøsitet...

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
uden at vide formeget om vinduer, lyder det så ikke plausibelt at det er sagen - men igen, jeg vil være en meget utilfreds bygherre hvis jeg bestilte vinduer der ikke kunne holde til at stå noget tid før det blev monteret, uden at de var vind og skæve.

har @fibersnedker og @boso nogle kommentar til vinduesgrossistens tilbagemelding?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Jeg ved vi tidligere har haft vinduer opmagasineret i op til et par måneder i skibscontainere både sommer og vinter fordi byggerierne ikke har været klar til montage, og der har umiddelbart ikke været flere fejl på dem af den grund. Når det så er sagt, så arbejder vinduet (træet) altså helt anderledes når det står frit, end når det er spændt op i vindueshullet. Sådan er det bare, og er et fænomen der især er tydeligt på naturtræsbordplader, der døjer med selv en enkelt overnatning på fragtcentralen. Vinduer er mere stabile, men bør under alle omstændigheder monteres hurtigst muligt. Men umiddelbart er det sælgersnak. Det burde gå som det skulle - uden vold. Er det en almindelig massiv karm, hvor hver del er ét stykke træ, eller er der brugt lamineret træ (limtræ) til karmen? Limtræ er som regel mere stabilt pga. limfugen og muligheden for at vende spændingsfelterne i træet mod/væk fra hinanden, netop for at undgå det du står med her. Det er mere dødt, fordi det allerede afspændes inden profilering. Det burde et massivt stykke også være, men det er mere uforudsigeligt. Der er nok ikke andet for end at prøve, hvis du vil have argumenterne i behold for yderligere reklamation.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis