HJÆLP TIL VINDUE

Hej Alle,

Jeg har monteret nyt vindue i vores badeværelse, topstyret 131x132.

Det er det sjette vindue jeg skifter, men det her går i mod bunden lige unden håndtaget, den metaltap der stikke ud!! Har prøvet at justere karmskruerne, men intet held. Det eneste der hjælper er hvis jeg trykke karmen ned, når jeg lukker det!

what to do???


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Hej Alle, Jeg har monteret nyt vindue i vores... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

@boso: Kan godt lide du nåede at få "varierer..." med - jeg skrev også som regel ;-) ...men du har ret med de 130

...og ja. Der er mange fejlmontager. Der er desværre også mange fejlmontager af isenkram, afhængigt af hvilket vinduesfirma der er tale om - nu kender jeg ikke det pågældende, men det lyder ikke for godt. KPK, Outline, Outrup og Velfac plejer dog ikke at være slemme i den afdeling. Men det er også en anden pris. Velfac i hvert fald. Der forstår jeg så bare ikke hvorfor Rationel generelt er så ringe. Det er i hvert fald ikke pga. prisen.


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Rationel leverer p.t. i meget ringe kvalitet. Tænker de skal få motiveret deres fabrik i polen for ellers mister de da kunder i stor stil

helt enig med de øvrige - og de står ved deres fejl.
Nu ved jeg ikke hvornår de rykkede til Polen, men jeg ved det i hvert fald har været galt siden ca. 2007. Der er for mange andre gode vinduer til at spilde tiden på dem.

Og det gør de nemlig. Har aldrig været ude for tek-reklamation på KPK f.eks.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
@FiberSnedker
Fremragende gennemgang - den ligger jeg i min gemmer. Den med murersnoren er go'.
Når vinduet er klodset op, målet ud, justerer i lod og vater, og kilet fast, "burde" et hvert vindue så ikke funger? Der er vel ikke andre parameter der kan skrues på i processen før endelig montering?

For at opsummer mit vinduesprojekt, så har jeg monteret 6 vinduer, 3 af dem har ikke haft funktionsfejl, 2 har haft en mindre (i og med at jeg ikke er tømmer, tog jeg dem til mig som montagefejl - fejlene er udbedret), og det sidste vindue er helt af H.. til. Alle monteret på samme måde. Efter jeg kom igang med sidste vindue, tænker jeg at de 2 andre fejl sikkert ikke har været min tykke hænder alligevel.
Jeg har taget billeder af alle vinduerne, kommenteret dem og evt. fejl, og sendt til dem vinduesgrossisten, samt billeder af vaterpas på karmen og mål på sidste vindue. Vinduegrossistens egen mand har ikke kommenteret på vinduerne, men har sendt reklamationen videre til producenten, og jeg tænker at når de gør det, kan de godt se at den er gal.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Krydsmålet skal være i orden, og så må karmen ikke vride. Der justeres så ind efter rammen, så det går gnidningsfrit, om nødvendigt. Hvis vinduet på dette tidspunkt stadig ikke går som det skal, er der noget galt. Enten med målene, retheden eller montagen fra fabrikken. Eneste anden årsag kan være hvis man har klemt karmen skæv under opkiling.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
Jeg har kilet vinduet op med to kiler øverst, således af presset sker på siden karm. Kiler sidder ikke bedre fast, end det "klask" end tredje kile kan bidrag med. Altså er de ikke knoklet ind. Vinduesgrossisten sender en ud torsdag næste uge, for at tjekke vinduet.

Kan man selv komme til at vride karmen, ved opkiling?

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Hejsa. Hvis dine karmskruer er med hoved kan de godt trække karmen hvis men ikke er forsigtig
@boso
Skruerne er med hoved, NKT og det er dem med "riller" under hovedet - kan det passer det hedder forsænkerhoved? Skruerne er ikke skruet længere ind end hovedet er plan med karmen. Jeg monteret en indvendig dør for noget tid siden hvor jeg spændte skruen for meget, så lektien er hurtig lært.

Jeg har sammenlignet mine brors rationel og det billige kipa vindue vi har i køkkenet - armen som holder rammen har 2 - 3mm på hver side til at gå fri af ramme og karm, samt placeringen af rammen i karmen er næste spot-on. Det er ikke tilfældet på de vinduer jeg har haft fejl på.

Men om alt er, så sender de en mand ud for at kigge på vinduet. Jeg smider en opdatering torsdag, for så ved vi om det er mig der er en klovn eller om vinduet har en produktionsfejl.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Ja karmen kan godt vrides. Det afhænger selvfølgelig både af tykkelsen, længden og bredden, og hvor godt træ det er... Men ikke alt for kraftige dørkarme skal man f.eks. passe meget på med. Det kan ske både under opkiling, skruemontage osv.

Hvis skruen f.eks. ikke hugger i murstenen/betonen med det samme, så arbejder skruen imens stadig igennem træet, hvilket bevirker at karmen bliver trykket fra og skæv, og fugen bliver større hvor skruen sidder, end f.eks. i hjørnerne. Det kan som regel afhjælpes ved at bakke skruen ud af murværket igen, trykke karmen ret med en lang lodstok/retholt (2m) og køre skruen i igen. Den vil formentlig fange en rynke eller 2 tidligere i gevindet, og dermed passe bedre. Det har jeg oplevet en del gange, og især i meget hårde sten og (leca-)betonelementer. Dette giver buer.

Vridning forårsages som regel af at man ikke måler fra samme plan i facaden - noget der nemt kan ske med skæve mursten, ujævne fuger etc. - her sladrer tricket med murersnoren(e), hvor det ellers kan være svært at opdage, medmindre man er i god træning med vinduesmontage, og samtidig har et skarpt øjemål. Det er også derfor man kontrollerer hvordan vinduet åbner/lukker, fordi det også er en sladrehank. Vrider vinduet, lukker det dårligt og skævt. Skulle der samtidig være en smule skævhed i rammen, der ikke kan rettes, fordi den hænger frit, kan der også kompenseres for det i samme ombæring, men kun en smule - ellers bliver det en dynge l....

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Det du nævner der, har jeg været udsat for en enkelt gang - min kile mellem karm og mur faldt ud, fordi karmen blev trykket ind (ud vil være mod muren), og afstanden blev større. Jeg har haft snor på vinduet, når A ligger over B, er der ingen luft, ligger B over A er der en mm luft. (de ligger så tæt, at skubber jeg snorene mod hinanden, kan de holde) - jeg har brugt sytråd, da min muresnor på mystisk vis er forsvundet efter konen var ved at rette bede til i haven!!! Muresnoren havde nok rørt hinanden på begge, da den er tykkere - så tænker det er inden for tolerancen.

Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis