HJÆLP TIL VINDUE

Hej Alle,

Jeg har monteret nyt vindue i vores badeværelse, topstyret 131x132.

Det er det sjette vindue jeg skifter, men det her går i mod bunden lige unden håndtaget, den metaltap der stikke ud!! Har prøvet at justere karmskruerne, men intet held. Det eneste der hjælper er hvis jeg trykke karmen ned, når jeg lukker det!

what to do???


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Hej Alle, Jeg har monteret nyt vindue i vores... Vis hele indlægget
39 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
enig i at mbaadk selv afgøre om han vil reklamere eller ej. Husk selv på det når du udtaler dig 😜 MEN det er normalt ikke reklamationsberrettiget at bundkarmen buer. Jeg bokser dagligt med producenterne og de laver sgu ikke et nyt vindue fordi jeg synes de skal gøre det. Tilgæld kigger de meget på om vinduet er monteret jf. Deres anvisninger - og det er der faktisk ikke mange vinduer der er så det kan være umådelig svært at reklamere nogle gange.

Har de monteret det skævt må de jo komme og rette det. Det er jo ikke et stort problem. Tilgængelige siger det meget om deres generelle kvalitetsniveau

P.s. Jeg kender ikke vinduesgrossisten.. Vinhar som tømrerfirmaet aldrigmhandlet med dem.
enig i at mbaadk selv afgøre om han vil reklamere eller ej. Husk selv på det når du udtaler dig 😜 MEN det er normalt ikke reklamationsberrettiget at bundkarmen buer. Jeg bokser dagligt med producenterne og de laver sgu ikke et nyt vindue fordi jeg synes de skal gøre det. Tilgæld kigger de meget på om vinduet er monteret jf. Deres anvisninger - og det er der faktisk ikke mange vinduer der er så det kan være umådelig svært at reklamere nogle gange.

Har de monteret det skævt må de jo komme og rette det. Det er jo ikke et stort problem. Tilgængelige siger det meget om deres generelle kvalitetsniveau

P.s. Du kan altså ikke montere et vindue der bare gænger i skruerne. Det kan ikke undgå,at blive skævt. Det skal klodses korrekt op og skrues korrekt. Det vil i dit tilfælde betyde at det skal have en skrue både I top og bund


P.P.s. Jeg kender ikke vinduesgrossisten.. Vinhar som tømrerfirmaet aldrigmhandlet med dem.
Skrevet af boso på 16-08-2016 20:17
enig i at mbaadk selv afgøre om han vil reklamere eller ej. Husk selv på det når du udtaler dig 😜 MEN det er normalt ikke reklamationsberrettiget at bundkarmen buer. Jeg bokser dagligt med producenterne og de laver sgu ikke et nyt vindue fordi jeg synes de skal gøre det. Tilgæld kigger de meget på om vinduet er monteret jf. Deres anvisninger - og det er der faktisk ikke mange vinduer der er så det kan være umådelig svært at reklamere nogle gange.

Har de monteret det skævt må de jo komme og rette det. Det er jo ikke et stort problem. Tilgængelige siger det meget om deres generelle kvalitetsniveau

P.s. Du kan altså ikke montere et vindue der bare gænger i skruerne. Det kan ikke undgå,at blive skævt. Det skal klodses korrekt op og skrues korrekt. Det vil i dit tilfælde betyde at det skal have en skrue både I top og bund


P.P.s. Jeg kender ikke vinduesgrossisten.. Vinhar som tømrerfirmaet aldrigmhandlet med dem.

 

Vinduet er monteret sådan her:

Koldset op i korrekt højde på gasbeton/mursten, hvor bundkarmen er vateret ud med afstandkiler (dem i forskellige farve), bagefter er vinduet justeret iforhold til kanten af murstenen, bragt i lod og kilet fast over rammen i toppen. Derefter er der 3 steder i hver side forboret med 6mm træbor i karmen, og 6mm murebor i stenen til montering af karmskruer. Karmskruerne er skruet ind til at hovedet flugter med karmen. Mellem karm og mur er der klodset op ved skruerne. Det er brugt 7,5x92 karmskruer til montering.

De fleste skriver at det skal fæstnes 3 steder i hver side.

 


Hilsen

Michael ** Elsker mit skæve hus **
Men så mangler du jo stadig befæstigelse i top og bund. det anbefaler de med garanti i deres vejledning 😃

Hvis vinduet er af den nye generation der er super tæt og energi korrekt så kan de godt være lidt besværlige at montere hvis ikke man et vant til det
Det er da fuldstændig ligegyldigt - monteringen af et vindue har ikke til formål at friholde fabrikanten for dårlig kvalitet - og så får du tråden for dig selv, for særlig konstruktiv kan man ikke beskylde dig for at være...

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
wow - blev du lige pigesur?

synes da det er konstruktivt at henvise til de erfaringer jeg har som professionel og ikke bare kaste luftkasteller op i luften :-)

Ha' en fantastisk aften
P.s. lige præcis med vinduer vil jeg i øvrigt mene at man selv bestemmer om kvaliteten er dårlig. For er prisen for lav er kvaliteten det som oftest også.
Et vindue der ikke virker er for dårlig kvalitet. Pris uanset. Punktum. Folk køber ikke et - måske -billigere vindue, i forventning om at det ikke virker. Kan de ikke lave et vindue til den pris, som virker, så må de enten sætte prisen op, eller lade være med at lave dem, hvis ikke de kan finde ud af det. Meget simpelt, men desværre ikke altid = virkeligheden.

Så vidt jeg kan se er det rammen, og ikke ruden der er skæv, korrekt?

Det kan skyldes flere ting, en af dem er at karmen er ude af vinkel. Hvis den er det, hvad er så årsagen? Holder vinduet målet? Er der forskel på længdemålene på top/bund hhv. højre/venstre side? De 2 modstående sider SKAL være lige lange - ellers er der ballade. (raklamationsberettiget - de har ikke leveret den lovede vare) ...det samme gælder naturligvis rammen.

Karm eller ramme er ikke lige (buer). Her er chancerne ikke for gode for erstatning, idet det kan henledes på forkert opbevaring, fejlmontage etc. Efterprøv hvad der er galt. Pil vinduet ud og kontroller ovennævnte. Det er udgangspunktet, og SKAL passe. Dernæst vinklerne, når det står "dødt", altså er lukket, og bare bliver lænet op ad væggen. Passer vinklerne? er der nogen buer? Hvis ikke, kontroller at bundopklodsning er vandret (husk omslag på vaterpasset, så der er checket i begge retninger). Check krydsmål i vindueshul - skal fugen være ens, eller skal fugerne være skæve for at vinduet er monteret i vinkel? Kil vinduet op. Fast, men ikke hårdt. Tjek karmen hele vejen rundt - nogen buer?(prøv at løsne kilerne) Står rammen som den skal i karmen? Hvis ikke - ret karmen ind efter rammen, og tjek om det går som det skal. Kil fast - stadig kun med nødvendig spænding - også for winbags. Er der buer? Tjek om kilerne er placeret rigtigt - de skal sidde ud for et stykke modstående træ, og må ikke sidde inde på karmen. Er der stadig buer, så er træet for klejnt/blødt til vinduestræ, men kan dog afhjælpes til en vis grad af omhyggelig montage med spændstykker indeni karmen, og kiler ud for disse (udmåles nøjagtigt ved sidekarm og top eller bund stykke for korrekt længde. test modstående - det skal stadig passe, ellers er længderne på karmen ikke korrekte). Tjek rammen igen. Er den centreret? Hvis ikke: ret karmen til efter rammen. Tjek funktion. Det bør virke nu, ellers er der fejlplacering af isenkram under opbygning af vindue, i hvilket tilfælde man skal tjekke krydsmål på rammen. de skal passe. Gør de ikke det er der berettigelse for reklamation.

Passer krydsmålet på rammen, og det stadig ikke virker tjekker man alt isenkram. kører det ordentligt? er det monteret som det skal? er der noget skævt af føringsstænger etc.? Funker ikke? Hvorfor? Tjek placering af beslag. Sidder de lige højt, så vinduet åbner/lukker lige? står rammen rigtigt på slutpunktet, når det er lukket? Hængsel sidder måske forkert og skal flyttes, eller skal justeres. Sidder hængslerne lige dybt i noten? Trækkes rammen skævt når man lukker vinduet med paskvilen? Sidder modtagebeslag rigtigt? Vrider vinduet? (kan kontrolleres med murersnor på kryds mellem alle 4 hjørner - de skal lige røre hinanden. gør de det, så træk den ene ende af snoren "den anden vej" omkring - her skal den gøre det samme. Er der luft mellem snorene, vrider karmen.

Vinduer skal som hovedregel ikke monteres med skruer i hverken top eller bundkarm. Dette oplyst i div. monteringsvejledninger. undtagelsen kan være sammenbyggede dørpartier etc.

Afhængig af placering af skruer - vær opmærksom på at stopværk kan trykke karmen, hvis det bliver pakket hårdt. dette kan undlades, da der gerne må være ventileret omkring karmen. dette fordrer en tæt udvendig fuge. (må gerne være ventileret) Fugebånd (type Ilmod) kan forårsage det samme.

Forudsat vinduet nu kører som det skal - Endelig fastgørelse efter monteringsvejledning. Vælg korrekt type og diameter fugebund (kan variere alt efter hvor regelmæssig fugen er, og om vinduet skal sidde skævt i hullet) Fug vinduet. Og færdig på arbejd! ...medmindre du skal have lavet indvendige lysninger selvfølgelig, men det er en helt anden historie!

En fejl jeg ville kigge efter allerførst, er om rammen er trukket fuldstændig i top i hængselbeslaget i den side hvor det hænger. hvis det er bukket (der er måske et ens buk på begge 2 - det skal der være) hvor beslaget går indover toppen, skal det afmonteres, rettes og genmonteres - det er ikke nødvendigvis helt nemt, da skruerne vil fange de samme huller igen. Det kræver at vinduet bliver åbnet, og du kan se hele toppen af rammen, før du kan se det. (det er et topstyret vindue, ikke?)


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
monterer du i meget hårde sten/beton? det kan skubbe karmskruer og karm ud af kurs, hvis ikke du kører med tilstrækkelig huldiameter, f.eks. 6 vs 6,5

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
rigtig fin gennemgang Fibersnedker - det illustrer meget godt hvorfor det ikke altid bare handler om at bore for og sætte skruen i. Og det bliver kun mere og mere besværligt at montere vinduer efterhånden som de nye energikrav gør deres indtog.

Du er dog galt på den mht. befæstigelse. Såfremt et element er over 100-120 cm (varierer fra producent til producent) er der krav om befæstigelse i top og bund. Det er bare sjældent det sker. Jeg gør det heller ikke selv med mindre der f.eks. er problemer med at bundkarmen buer og det ikke kan rettes på anden vis. Nu checkede jeg for sjov skyld også vinduesgrossisten og jo, de skriver det også i deres montagevejledning.

P.s. et vindue der ikke virker er ofte pga. forkert montage - det er sjældent det er producentens skyld. Også når vi snakker billige vinduer (som ofte er noget forbandet skrammel). Men ingen regel uden undtagelse.
Der er yderligere 19 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis