nyt vaskeskab (underskab) - forberedelser til vvs-manden...

Hej

Jeg ønsker at udskifte/købe ny bordplade og vask (underlimet, købes derfor samtidigt). Det er noget besværligt, men underskabet (vaskeskabet) er utroligt grimt og beskidt og jeg er ret utilfreds med det - jeg har derfor utroligt meget lyst til at udskifte vaskeskabet samtidigt med bordpladen og vasken. I den forbindelse skal der laves noget vvs-arbejde, men jeg ønsker helst at han kun kommer når det hele skal tilsluttes - og så håber jeg at jeg selv kan frakoble alting alene. Venligst hjælp/kommenter på mit projekt, se billede herunder (større billede: se her: http://i65.tinypic.com/1zgxkdf.jpg ):

Til højre kommer der slanger fra opvaskemaskinen ind, derfor hullet bagerst til højre. Jeg kan - efter at have flyttet opvaskemaskinen (til højre) ud, se at underskabet hviler på træ-sokler og er skruet ned med ca. 4-5 skruer (torx). Disse kan jeg nok godt løsne. Mit problem/bekymring/spørgsmål:

Jeg skal selvfølgeligt slukke helt for alt vandet ved hovedledningen. Jeg tror godt at jeg kan fjerne vasken ved at skrue gevindene indtil jeg kan løfte vasken og bordpladen af. Men jeg er lidt bekymret for det grå afløbsrør (det store, jeg tror det er ca ø50 mm). Når jeg løfter det hele af, så står afløbsrøret bare og dingler. Jeg har fået at vide at jeg må ihvertfald aldrig hive i det, så jeg er i tvivl om hvordan der ser ud nedenunder... Er der nogen problemer i fremgangsmåden?

Det næste er at jeg kunne utroligt godt tænke mig at få vandtilførslen endnu længere bagud - skabet - købe et nyt skab. Bore nogen nye huller (ca. ø30 til pex-rørene). Er det let/muligt at flytte pex-rørene til bagerst i et nyt skab, sådan at jeg f.eks. lettere kan komme til at tømme/rense vandlåsen hvis jeg en dag ønsker dette (den er sikkert utroligt ulækker, jeg tror aldrig den er renset i 10 år) ?

Bagved det højre pex-rør ses desuden elektronikken til opvaskemaskinen - jeg syntes sgu' ikke at det er det smarteste sted de folk har placeret den boks... Denne vil jeg helst flytte ned under bundpladen og så har jeg allerede tilsluttet en 3-stikdåse/fordelerboks. Så slutter jeg opvaskemaskinen til her og så er der 2 ledige stik til fremtidigt brug...

Det handler om at jeg vil høre jeres ideer/feedback - når det hele er udskiftet, vil jeg have en vvs'er til at montere tingene (jeg hjælper med at løfte bordpladen)... Dette projekt er vel muligt, er det ikke? Jeg vil nødigt have en vvs-mand til både afmontere og montere - jeg vil helst af/de-montere det hele selv... Håber på lidt feedback fra en/nogen som har gjort dette eller lignende flere gange (jeg er jo nervøs for at komme halvvejs og så opdage at jeg har dummet mig og så er det hele afmonteret og jeg må vente i dagevist på at kunne bruge vasken igen eller også have vvsmanden ud flere gange)...

Her er min signatur...
Hej Jeg ønsker at udskifte/købe ny bordplade og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Når har fået leveret bordplade, vask o.s.v. tager du bunden ud af det skab, og får løst "mysteriet" . Det kan du godt undvære nogle dage. Der sidder jo haner både på kold og varm vand, så du kan afmontere bordpladen dagen før, uden at skulle undvære vand de andre steder. Vandlås skrues fra hinanden, men husk at montere den igen og hæld vand i det lugter ikke godt fra sådan et rør.
Så kan i komme i gang med "det konstruktive" fra morgenen af. Jeg tror ikke du kan klare det på 1 dag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af ev elmand på 17-08-2016 22:25
Når har fået leveret bordplade, vask o.s.v. tager du bunden ud af det skab, og får løst "mysteriet" . Det kan du godt undvære nogle dage. Der sidder jo haner både på kold og varm vand, så du kan afmontere bordpladen dagen før, uden at skulle undvære vand de andre steder. Vandlås skrues fra hinanden, men husk at montere den igen og hæld vand i det lugter ikke godt fra sådan et rør.
Så kan i komme i gang med "det konstruktive" fra morgenen af. Jeg tror ikke du kan klare det på 1 dag.

Ok, tak for rådet... Det kan være at det kommer til at foregå over 2 dage, jeg er heller ikke rutineret... Men jeg er virkeligt ikke glad for at skulle prøve at tage KUN bunden ud af skabet... Jeg har googlet og fundet et tilsvarende HTH skab og det ser sådan ud:

Hvis jeg skal have bunden ud, mens det sidder hvor det sidder - bliver jeg sku lidt bange for at komme til at skære for dybt og ramme en ledning eller hvad der nu er der... Så min ide var at starte med at afkoble vasken (+opvasker) og vandlås osv. Og så løfte bordpladen af... Og så skrue de 4-5 torx-skruer der går ned i soklerne af, af... Og så løfte hele skabet af... Og her er det kritiske øjeblik så... Jeg kan måske bestille en VVS'er til at komme kl. 10 om formiddagen og så har jeg løftet skabet ud. Så skal der så bores nye huller og VVS-manden skal se om han kan få rørene om på bagsiden af skabet. Hvis der skal bores i betonen - så ved jeg ikke hvem der skal gøre det... Problemet er også at når den dag kommer, så bliver det virkeligt besværligt at omstemme mig, hvis jeg af en eller anden årsag f.eks. lige først vil tage billeder og spørge her i forummet (det kunne jo være at jeg skulle vente måske 10-20 timer på at nogen vil svare/hjælpe - og i det tidsrum er det ikke så sjovt at undvære sin køkkenvask). Men altså... Jeg kan vel godt undvære køkkenvask i 2 dage... Hente vand på badeværelset osv...

Nu hører opgaven så sammen med underlimet vask og bordplade - jeg har tænkt mig at måle afstande med lasermåler flere steder og være grundigt med det, for at spare at få en mand ud og lave opmålingen... Skrækscenariet er også, hvis noget ikke er som jeg forventede eller kommer bag på mig og jeg bliver nødt til at ombestemme mig og sætte tingene på plads igen... Så vil jeg have spildt en masse tid og bliver nok nødt til at få en VVS-mand ud igen... Nå, men det er godt at kunne drøfte det lidt - jeg er meget glad for jeres kommentarer - når man ikke er vant til det, føles det lidt som at være på halv-dybt vand, men med grundig forberedelse, håber jeg at det lykkes

Her er min signatur...

Du skal ikke stille dig selv så "umulig" en opgave. Hvad nu hvis VVS ikke lige kan kl. 1000.
Det er altid bedre at være den første han skal besøge den dag. Og nej du skal sidde med camera og computer når den tid kommer. Men en del ar forberedelsen er at have tingene klar, og det gøres bedst 1 eller 2 dage før så man har tid til evt. at købe en stump hvis der mangler noget.
Kom du med din laser og forøg chancer for at lave fejl. Brug nu for guds skyld et målebånd, en blyant og evt. en snor det ved man der virker. Jeg har set folk der har målt meget forkert med afstandsmålere fordi de ikke var klar over om den målte fra forenden eller bagenden.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?

m.v.h. Erik (1/2 ekspert i mange ting)
Skrevet af ev elmand på 17-08-2016 22:53

Du skal ikke stille dig selv så "umulig" en opgave. Hvad nu hvis VVS ikke lige kan kl. 1000.
Det er altid bedre at være den første han skal besøge den dag. Og nej du skal sidde med camera og

Min tanke var at lave en aftale med ham. Men du har ret - det er bedre at være den første han skal besøge den dag... Det vil jeg sørge for til den tid... God pointe...

computer når den tid kommer. Men en del ar forberedelsen er at have tingene klar, og det gøres bedst 1 eller 2 dage før så man har tid til evt. at købe en stump hvis der mangler noget.

Ja, jeg vil godt tage nogen billeder - nu har jeg også fået god hjælp herinde, så jeg kunne vise hvordan det endte og måske kan det hjælpe andre, hvis de søger i arkivet... Men jeg håber det kommer til at køre...

Kom du med din laser og forøg chancer for at lave fejl. Brug nu for guds skyld et målebånd, en blyant og evt. en snor det ved man der virker. Jeg har set folk der har målt meget forkert med afstandsmålere fordi de ikke var klar over om den målte fra forenden eller bagenden.

Ja, god pointe... Men ellers mht om den måler forfra eller bagfra, så har jeg helt styr på det. Man kan indstille den til begge dele (+ vha en pind, så den har 3 målepositioner), der er nogen gode symboler der ret tydeligt viser hvorfra den måler. Men god pointe: Jeg vil nok også måle både med målebånd og laser og checke at tallene er tæt på hinanden, da det vil blive virkeligt dyrt og besværligt at lave fejl her...

Her er min signatur...
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 25% rabat på maling med vores rabatkode hos Flügger.dk Koden er: LDS     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Sponsor på LDS

Flügger

Find alt til boligforvandlingen, når det kommer til maling og malerrelaterede produkter, på Flügger.dk. Få 25% rabat med koden: LDS

Se mere

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis

Se også