Opvarmning af 8000l pool

Jeg har et nyt oliefyr til bil på 4,2kw som jeg ikke skal bruge,
kan jeg bruge det til at hæve temperaturen et par grader i vores pool, hvad godt det vil koste lidt i diesel med det er ok
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det burte du udemærket kunne.
selv har jeg haft brugt et til at varme mit værksted op, hvor jeg kørte det igennem en radiotor.

Egentlig er det vel nærmest blot et spørgsmål om at finde en egnet termostat til det, samt en strømforsygning der kan levere nok

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Det vil der være syndt at brænde al den diesel af...

Men jo, den kan du gøre. 8000 l er jo ikke meget vand.
Du vil bruge ca. 1l diesel til at hæve dine 8000l med 1 K, hvis du kunne nå 100% virkningsgrad. Jeg gætter at din bilvarmer har en virkningsgrad på 20-30%.
Så: 3-5 l for at komme fra 15 til 16 grader.

Jeg har engang bygget nogle pool-solfangere (vandfast X-finer, lidt listeværk, 4mm glas, blød kobberrør og en masse matsort maling) som jeg smed på garagetag.
De var koblet til filterpumpen. Så glemte mesteren en pinseweekend at slukke for solfanger, da han kørte til familiefest. Da han kom hjem var vandet 28 grader varmt og helt GRØNT.


LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Ja som Mjølner skriver - Pas på at din pool ikke ender som dem i Brasilien under de olympiske lege! ;-)

En rigtig mand gør-det-selv..
En lille bemærkning til det grønne vand i Rio, så kan jeg fortælle at det skyldtes en velmenende tekniker dr havde hældt 160 liter hydrogenperoxid (brintoverilte)i vandet, nu arbejder jeg med offentlige pools til daglig og kan ikke se hvad i alverden det skulle gavne. Prøverne af vandet viste at klorindholdet var som det skulle være men det kunne ikke fjerne den algeopvækst som opstod da kloren var blevet ineffektiv af brintoverilten i vandet så til sidst besluttede man at tømme bassinet og tage vandet fra en nærliggende træningpool det tog "kun" 10 timer at pumpe de 3,725 mill liter vand over
Hmm, sidder nu også lige og googler sagen med det grønne vand i Rio. Hvad der kommer mest som en overraskelse for mig er at der skulle gå så mange dage før at "sandheden" om vandet kom ud - Før gik teorierne på alt lige fra alger der voksede grundet den høje varme og mangel på vind, et filtersystem der ikke fungerede, eller at det skulle være de mange mennesker i poolen der skabte en kemisk ubalance, som forårsagede det grønne vand. Off-topic, men interessant alligevel

En rigtig mand gør-det-selv..
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også