Fjernvarme luft ombyging til radiator

Hej derude

 

Jeg har været ude og kigge på et hus jeg har stor interesse i.

Huset bliver ovarmet med luftkanler rundomkring i gulve og i væge.

Luftanlæget er forsynet fra fjernvarme.
Eftersom at jeg ikke kan lide det og vil gerne have radiator i hele huset vil jeg stille nogle spørgsmål som jeg har interesse i at få besvaret.

Hvad koster sådan en installation på 1 etages hus med total 130 KVM.

 


MVH
ZP
Hej derude   Jeg har været ude og kigge på et... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

PS. hvorfor vil i andre sløjfe luftvarmen?

For mig synes jeg bare ikke rigtig det fungere. Man kan ikke regulere individuel. Så datteren fryser på sit værelse. Vores termostat er skruet op på max og vores max temperatur er 20 grader. Blæseren skal køre hele tiden og kan ikke reguleres elektronisk. Det er en manuel trin. Så generelt kører fyret bare hele tiden. Vi har af den grund øget vores gasforbrug på 50% fra sidste år, hvor vi prøvede at leve “koldt”. Vi opvarmede stue med brændeovn. 

Okay, nej det kan jeg godt se så.

Jeg har selv sat en ny ventilator på, som er meget strøm besparende, og samtidig sat en variabel motorstyring på. Så den kan køre helt trinløs. Koster ca 500kr.

Men vores kan stilles med spjæld i hvert rum. Det er nok her den store forskel er.

Men kan du ikke sætte nogle andre spjæld i, hvor luften blæses ind?


Mvh

Vores spjæld kan også indstilles ( selvom det er svært.) . Men selvom de er fuldt åben, er der kun max 20 grader. 

Hvad er det for en variable motorstyring du har sat på? Vi har en Hess Blæser. 

Okay, nej det er ikke meget.

Vi har nemt 25c• i huset. konstant.

Hvad er temp. på vandet i kalioferen?

Det er bare en simpel lille moto styring, som passer i fuga typen. Mener den hedder LS control 15. prøv at google den?


Den blæser du har, er det den helt gamle med rem? eller den nye hvor motor sidder i midten af blæseren?

Jeg gik fra 250watt til 40~50watt strømforbrug da jeg skiftede blæser.

Kalioferen er en cv20, hess 


Annonce

Temperaturen er ca 60 grader. Det kommer direkte fra gaskedlen. Ventilen sidder på til bageløbet, og vi overvejer om den måske også kunne være “gammel” 

Vores kalorifer er også en Hess CV20, og det ser ud til at blæser/motor er skiftet i den ( vi har kun boet i huset i to år) motor sidder i midten. Kunne det tænkes, at man kan sætte en Trinløs elektronisk regulator på så? Lige nu kan vi nemlig heller ikke regulere natte temperatur som man jo kan med smarte ventiler på radiatorer. 

Ja jeg er ret sikker på at du kan sætte en tilsvarende regulator på din.

På min sidder der en Danfoss ventil på retur siden. Den står på 3.5~4.  Jeg har, og vil ikke selv bruge nattesænkning. Men det er jo en smagssag.


Hvordan føles retur løbet i forhold til indløbet?

Hvilken cirkulationspumpe har du på?

Da jeg flyttede ind, sad der en ældre Grundfos, og den skulle helst stå på niv 3 (hastighed) og her brugte den 80w 😵

Jeg har så sat en ny Alpha 2 på, som så godt nok kører fast fart, men nu bruger den kun 7watt.  Men der skal et vist flow til. så tjek lige om din kører hurtigt nok. 


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis