Punktfundamentering, og hvad så?

Hej alle,

I designprocessen til vores nybyggede sommerhus, er vi kommet på ideen om en lang (12 meter) glasfacade. Dog er jorden under huset blød, og der er langt til bærende jord - ca. 10 meter.

Et almindeligt træhus på en sandpude og et randfundament vil ifølge geoteknisk rapport have risiko for at sætte sig en centimeter eller to, hvad vi ser som acceptabelt, havde der været tale om lette trævægge. Men nu er sådan en glasfacade jo djævelsk tung! Så vi undersøger pt muligheden for at få lavet et punktfundament på rammede pæle i stedet, hvilket burde kunne eliminere sætninger ifølge rapporten.

Sådan noget kender jeg ikke rigtig noget til. Hvis vi rammer 10-15 pæle, skal der så stadig laves randfundament og graves ud til støbt gulv imellem disse og så derefter støbe et gulv der støttes af pælene? Eller kan man bare lægge en bærende jernkonstruktion ovenpå pælene, og så bygge på den måde?

Et boret fundament kunne måske også være en mulighed, men det ved jeg endnu mindre om.

Går vi videre med glasfacaden er det klart at det skal forbi en ingeniør ift. beregninger, men jeg håber alle i kloge hoveder kan give mig et overblik over punktfundament løsninger, inden vi kaster penge efter det.

Tak!
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen på LDS
Det er ikke mulig at hverken bore eller grave et punkt ned i 10 m dybde. Men man kan hamre nogle beton eller skrue nogle jernstolper ned med en maskine beregnet til det.

Her er et eksempel på pilotering.

Her var også en mulighed

Men ellers google >pilotering<

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Iøvrigt er kombinationen af pilotering og sandpude ikke ideel, idet puden "flyder" så at sige, hvorimod piloteringen udføres indtil man har opnået ønsket friktion, hvilket i praksis vil sige at de to dele kommer til at opføre sig som en flydebro ankret til land. Dette kan medføre knækkede fundamenter og hvad deraf følger. Om muligt ville jeg søge at udvide sandpuden og fundamentet, så trykket kunne fordeles over et større areal, og dermed undgå ankereffekten, men der skal helt sikkert ingeniør på.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!

nå, tak for inspiration!

Efter en samtale med uretek og min ingeniør, er vi blevet enige om at en god løsning ville være at grave ud til randfundament, placerer skruerne ned til bærende jord de rigtige steder i randfundamentet og så støbe som "normalt" derefter. Vores ingeniør siger at det kan optage og fordele den vægt vi ønsker uden at lave sætninger.

fedt med inspiration, tak!
 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis