Placering og antal spots i køkken

Hejsa, skal til og forberede og sætte Troldtekt op i køkkenet, men er lidt i vildrede om hvor mange spots man skal sætte op, og hvordan de skal placeres. nok også fordi jeg godt kan lide symetri, så vil ikke bare kaste dem op tilfældigt 

Har kig på de spot som Greenline har til 119,- via LDS rabat på. https://www.greenline.dk/k/lav-det-...40d83159b9

det er ikke helt besluttet om der skal spots op over spisepladsen, eller det skal være pendler..

 

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Indlæg slettet
Se mit indlæg i bunden af den her tråd: http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/206088
Vil anbefale dig at lave flere grupper, så du kan tænde f.eks. spisebords sektionen både med spots og pendul lamper seperat, og "koge sektionen" seperat, så du har mindst 3, og måske endda 4-5 grupper du kan tænde lyset i, som f.eks.:
-spisebord, spot
-spisebord, pendul lamper
-Køkken bord, under/mellem køkkenskabe
-køkken generel belysning, loft
-"natlys" så du kan have svagt lys til f.eks. nat-proviantering/sutteflaske varmning etc.

 

Jeg har pt 3 grupper i køkkenet, så havde også tænkt at den ene skal tænde køkkenplade med vask og kogesektion, og en til gangareal i køkken + den lille køkkenplade på modsatte side, og så en til spisesektionen..

efter sådan lidt vurdering, er jeg kommet op på at der skal 18 spot op - er det i over kanten (pæren er oplyst til 180 lumen - spredning 38g)
Jeg har tidligere haft halogen spots over spisebord (ca 230cm til loft) og jeg synes ikke det fungerede godt. Man kom let til at sidde og skygge for det man havde foran sig mad, computer, papirer m.v. Jeg siger ikke at det ikke fungerer for andre - for os var det ingen succes Har derfor i dag i køkkenalrum valgt at have pendel over spisebord og er glad for den løsning.

Bare et indspark til overvejelserne
Som steelman er inde på så ville jeg også drop spots over spisebord, ud over lige ved rengøring kan jeg ikke se hvad du skulle bruge dem til. Så ville lave gruppe til:

Pendel spisebord
Spots i køkkenet
lys underskabe.

Vil mene flere grupper end det er overkill, pas på du ikke bruger en masse tid og penge på "lys scenarie" du aldrig kommer til at bruge. Vis du er meget i tvivl kan du lægge ledningerne på en sådan måde det kan ændres på senere.

Så vil jeg nok kigge mere på at få nogle lækkert udstyr. De der "musefælde" spots har fx det evige problem at de kan være svære få til at slutte helt tæt til lofte, samt de er en pine at montere. Så ville nok finde nogle med skrufjedre istedet. Køre selv med EVO10 fra Aled og har svært ved at få armene ned. 4 af mine venner/familie har også købt dem nu efter at have set mine.

/mach
Annonce
Skrevet af Machine på 28-08-2016 00:52
Som steelman er inde på så ville jeg også drop spots over spisebord, ud over lige ved rengøring kan jeg ikke se hvad du skulle bruge dem til. Så ville lave gruppe til:

Pendel spisebord
Spots i køkkenet
lys underskabe.

Vil mene flere grupper end det er overkill, pas på du ikke bruger en masse tid og penge på "lys scenarie" du aldrig kommer til at bruge. Vis du er meget i tvivl kan du lægge ledningerne på en sådan måde det kan ændres på senere.

Så vil jeg nok kigge mere på at få nogle lækkert udstyr. De der "musefælde" spots har fx det evige problem at de kan være svære få til at slutte helt tæt til lofte, samt de er en pine at montere. Så ville nok finde nogle med skrufjedre istedet. Køre selv med EVO10 fra Aled og har svært ved at få armene ned. 4 af mine venner/familie har også købt dem nu efter at have set mine.

/mach
Det der skruefjedermontage, hvordan fungere det? hari 2 andre rum monteret de spots fra Daxtor, de sltter ok tæt til loft, men kræver lige at jeg satte en afstendsklds mellem loft og dæmpspærren, for ellers pressede dæmpspærren spottet lidt ud. er det skruemontege bedre til det formål?
Har droppet det med spot over spiseplads, og har prøvet og lave en tegning over hvordan jeg havde tænkt mig spot skulle sidde, 40cm fra de langsgående vægge, og 90cm mellem spot - og har overvejet dæmpning på dem i midterdelen.

 

 

 

Det virker fornuftigt nok på det billed du har lagt op der. Så er næste træk at kravle op på loftet og få målt ud hvor spærene er i dit køkken, også prøve at sætte noget malertape op på loftet i køkkenet og og se om dine spots kan komme til at side symetrisk. Spærene kan ofte drille en del, når man er i et større rum, og skal have det til at gå op symetrisk.
Jeg vil til enhver tid også anbefale spots der skrues fast, frem for fjedder. Du er sikker på at alle spots komme til at slutte tæt op mod loftet, og at der ikke kommer den sorte skygge, mellem loft og spot ringen. har selv lige brugt Daxtor Easy2 fix hos en kunde, og de var dejlig nemme at montere. Og har kun hørt godt omkring Evo10 serien fra Aled.dk som mange kollegaer er svært glade for.
Ligsom en forfra dåse, ser sådan her ud(denne model har dog begge mulighedder:
http://detled.dk/2171-thickbox_default/hilux-d10-indbygningsspot-65mm-230v-gu10-hvid.jpg
den ligner på en prik den fra Aled de bruger enda samme billeder af den her hedder den bare D10 eller AD10. De Daxtor easy2 fix bruger samme princip.

mht. dit revideret billed, har du ikke lys fra emhætte over komfuret? og ja får styr på hvor dine spær går.

/Mach

Jeg har monteret i et hus med troldtek. Der monterede vi spots midt på i sideretning og 1/4 inde fra enden på troldtek plade. Det giver symmetri i forhold til loftet, som er væsentlig på troldtek. Hvis du forskaller bare lidt ned behøver du ikke at tage hensyn til spær.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af Machine på 28-08-2016 14:18
Ligsom en forfra dåse, ser sådan her ud(denne model har dog begge mulighedder:
http://detled.dk/2171-thickbox_default/hilux-d10-indbygningsspot-65mm-230v-gu10-hvid.jpg
den ligner på en prik den fra Aled de bruger enda samme billeder af den her hedder den bare D10 eller AD10. De Daxtor easy2 fix bruger samme princip.

mht. dit revideret billed, har du ikke lys fra emhætte over komfuret? og ja får styr på hvor dine spær går.

/Mach

Jo har lys i emhætten (er typen der sidder lidt skrå ud fra væggen) tænker du på det er unødvendigt med lys derover? vil hellere sætte en for meget op så det giver lidt symetri i opsætningen  

 

 

Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også