Abs- lampe.

 

Hej til Alle.

For ca 2uger siden lyste abs-lampen pludselig op og vedblev at lyse til jeg kom hjem. Ved næste start var den væk igen. Nu i dag kom den så igen slukkede og begyndte igen. hvad indikere det?


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det indikerer du ikke har et ABS bremsesystem på bilen når lampen lyser. Det vil sige at der er fare for overbremsning af et eller flere hjul hvis du jokker bremsepedalen så langt ned det er muligt. Du kan få læst ud på bilens computer hvilket hjul fejlen har optrådt på. ABS fejl bør man få repareret hurtigst muligt.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej Nitter.
Tak for svar. Det skal selvfølgelig laves. Men hvis det bare betyder at den bremser som en bil før abs-ens tid er der jo ikke nogen grund til at forhaste sig. Har trods alt overlevet 40 år uden abs. jeg må se om min scanner kan udlæse noget. Hvis jeg kan finde det rigtig sted. Er det mest sansynligt at det er noget med en hjulsensor?

Glemte lige at det er en vw-polo 1,4fsi 2003.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Skrevet af kovas på 13-08-2016 14:20

Hej Nitter.
Tak for svar. Det skal selvfølgelig laves. Men hvis det bare betyder at den bremser som en bil før abs-ens tid er der jo ikke nogen grund til at forhaste sig. Har trods alt overlevet 40 år uden abs. jeg må se om min scanner kan udlæse noget. Hvis jeg kan finde det rigtig sted. Er det mest sansynligt at det er noget med en hjulsensor?

Glemte lige at det er en vw-polo 1,4fsi 2003.

Ja, det er rigtigt, bremserne virker som på en før ABS bil når lampen lyser. 

Problemet og køre uden en virksom ABS, er at du ikke har det sikkerhedsudstyr virksom, som staten har været med til og betale gennem en lavere registreringsafgift på dytten. Og staten ser absolut ikke på den slags ting med dine øjne. Mener faktisk du kan få en bøde, hvis du antræffespå offentelig vej med en uvirksom ABS.

Det er typisk en utæthed i enten en sensor eller kablerne/stikkene når det kommer og går med diverse regnskyl.

Få læst ud hvilket hjul det er der driller, i stedet for at splitte hele bilen ad på jagt efter fejlen.  

Pøj pøj.   

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

De 3.750 der gives i nedslag i registreringsafgiften for ABS er jo næsten ikke værd at nævne. Og staten har ikke være med til at betale noget som helst. Staten opkræver kun. 

Bilen vil stadig bremse fint, men man kan risikere at bremserne blokerer ved opbremsning og dermed får en længere bremselængde. Det er kun relevant ved katastrofe-opbremsning. Ved alm. bremsning f.eks. ved lyskryds osv. er ABS-effekten slet ikke i brug. Jeg tror faktisk at mange aldrig har haft brug for deres ABS bremser - og godt for det.

Så kovas tag det nu stille og roligt og få det fixet, men at det skal ske "straks" er vist noget overdrevet :-)

Jeg vil give nitter ret i fejlfindingen. Find, hvilket hjul hvor ABS fejler, så sparer du megen tid. Som nitter skriver sikkert en dårlig ledningsforbindelse eller en defekt ABS føler. Ofte en ret ukompliceret og billig reparation (i forhold til så meget andet).

Har oplevet det 2 gange på min egen bil (ikke en Polo) og begge gange var ledningen gnavet over. Den sad i klemme mellem plasti-nderskærm og skærm. Så når plastskærmen bevægede sig lidt under kørsel gnavede den over tid ledningen gennem.

Hej henrik.
Nej jeg tager det heller ikke så tungt. Sandsynligheden for at blive stoppet og lampen lyser er meget lille hvis jeg da overholder fartgrænserne. Jeg har sådan en V-chekker v500 som jeg fik fortrinsvis for at kunne afstille service og læse fejlkoder, men den kan meget mere jeg har bare ikke rigtigt fået lært det endnu. Så nu har jeg muligheden for at lege lidt med det.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
Hej igen.
tak for hjælpen. Fik studeret min scanner og fik en fejlkode frem. ABS fejlkode 01276. Det kan være flere ting, men en google søgning fortæller at den mest almindelige årsag til denne fejl på vw er en bladsikring som sidder i låget til batteriet knækker pga rystelser. Og ganske rigtigt så er der en fin revne i denne sikring. Har bestilt en og venter nu på posten.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis