Forskalling til gulv, nivellering?

Er begyndt at udlægge forskalling til gulvvarme. Disse lægges med 25mm mellemrum, så der er plads til varmefordelingspladerne her imellem.

Vi har fået lagt de første 15 brædder og fået dem i vater henover alle spær. Nu kan jeg så konstatere, at der er højdeforskel på nogle af forskallingsbrædderne på 1-3mm, hvorfor der på tværs af forskallingen ikke kan ligge et 2meter retholt uden at det kan vippe henover de højere brædder.

Mit spørgsmål er så, om det i sidste ende gør en verden til forskel, at der er denne niveauforskel på enkelte brædder, når der efterfølgende kommer både gulvunderlag (skum 2mm) og 14mm plankegulv (ikke massivt) ovenpå. Gulvunderlaget har, jf produktbeskrivelsen, en ujævnhedskompensering på 1mm - hvilket i min optik må betyde, at niveauer på op til 1mm vil blive "absorberet" af skumlaget?

Hvordan skal jeg gribe det an? Umiddelbart tænker jeg at lade være med at spekulere på dette under lægning, og så bare køre over dem med en rystepudser for at tage en millimeter eller to af, men det kommer nok til at tage sin tid?

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Du har vel ikke fået en blanding af 19mm og 22 mm brædder? (eller 22mm og 25mm)? Hvis det er tilfældet, må du vælge din favorittykkelse og udskifte de forkerte brædder.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
OK - de krummer lidt. Du kan sortere lidt i dem inden du lægger dem, så forskellene ikke bliver så markante. +/- 1mm ser du ikke i det færdige resultat, men man skal altid gøre det bedste man kan:-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Også det jeg prøver. :-)
Hvis ikke det kan lade sig gøre at undgå højdeforskel på +/-1mm, hvad så? Vil gulvet knirke og ligge skævt, når det lægges? Eller vil løsningen i så fald være at gå i gang med rystepudseren og slibe en mm eller to af, så forskellen bliver mindre?
Jeg ville bruge en elhøvl istedet for rystepudser. Det kræver selvfølgelig at der ikke er skruer eller søm indenfor det niveau der skal 'slibes' ned.
Annonce
Nu er jeg gør det selv mand på lavt niveau, så en el høvl er ikke i sortimentet af værktøj... Ellers havde det også været mit bedste bud på en løsning.:-)
Skrevet af FeuerDK på 12-08-2016 12:00
Også det jeg prøver. :-)
Hvis ikke det kan lade sig gøre at undgå højdeforskel på +/-1mm, hvad så? Vil gulvet knirke og ligge skævt, når det lægges? Eller vil løsningen i så fald være at gå i gang med rystepudseren og slibe en mm eller to af, så forskellen bliver mindre?

Hvis det var mig lagde jeg noget under de tynde brædder så alle brædderne blev lige høje = nul slibe/høvle

 

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Det man kan lægge under er stykker af tynd karton når det er så lidt.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ja - eller strimler af det skumunderlag som du allerede har - regn med ca. 1mm for hvert lag når det bliver skruet fast sammen med brættet.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Bruger allerede masonitplader og murerpap til at justere højdeforskellen på spær. Bare et helvede hvis der også skal justeres i forhold til højden på brædderne... Men sådan er det vel bare.:-)
Det er et fåtal i bunken der er for høje, så jeg sliber mig ud af det, når den tid kommer. Det andet vil sgu tage livet af mig.:-)
Men tak for hjælpen!
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis