Forskalling til gulv, nivellering?

Er begyndt at udlægge forskalling til gulvvarme. Disse lægges med 25mm mellemrum, så der er plads til varmefordelingspladerne her imellem.

Vi har fået lagt de første 15 brædder og fået dem i vater henover alle spær. Nu kan jeg så konstatere, at der er højdeforskel på nogle af forskallingsbrædderne på 1-3mm, hvorfor der på tværs af forskallingen ikke kan ligge et 2meter retholt uden at det kan vippe henover de højere brædder.

Mit spørgsmål er så, om det i sidste ende gør en verden til forskel, at der er denne niveauforskel på enkelte brædder, når der efterfølgende kommer både gulvunderlag (skum 2mm) og 14mm plankegulv (ikke massivt) ovenpå. Gulvunderlaget har, jf produktbeskrivelsen, en ujævnhedskompensering på 1mm - hvilket i min optik må betyde, at niveauer på op til 1mm vil blive "absorberet" af skumlaget?

Hvordan skal jeg gribe det an? Umiddelbart tænker jeg at lade være med at spekulere på dette under lægning, og så bare køre over dem med en rystepudser for at tage en millimeter eller to af, men det kommer nok til at tage sin tid?

Er begyndt at udlægge forskalling til gulvvarme.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Murpap ville også have været et godt justeringsmateriale.

Uanset hvor grundig du er, vil der højest sandsynligt stadig være toppe og lunker når du er færdig, og i det tilfælde ville jeg få fat i en rulle tyk gulvpap til at udligne med. Vær omhyggelig med at få markeret hvor og hvor dybe lunkerne er. Gjort rigtigt kommer det til at minde om et topografisk atlas. Og jo længere retholt du bruger (afhængig af rumstørrelse selvfølgelig), des mere præcist resultat vil du få, når du krydser frem og tilbage over gulvet. Det tager lang tid og kræver koncentration, men du vil ikke fortryde det et øjeblik, når først gulvet ligger der. Det vil du derimod, hvis du lader være.

Hvis det alligevel ikke er alverden, hvad har en god gammeldags håndhøvl så gjort nogen? I værste tilfælde sparer man en tur i fitnesscentret 😉

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Du kan leje en gulv laser som illustrerer med linier på gulvet hvor der er højde forskelle.

km
Præcis ☺ ...gør det når forskallingen er lagt, så du kan få fjernet de værste toppe med sav/høvl/stemmejern, og igen med pap, når fordelingsplader og slanger er på plads med pap.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
...træ er jo heldigvis et taknemmeligt materiale. Straks værre, havde det været beton ☺

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Annonce
Ja de er gode at finde dybderne med under retholten 👍. Ved sidste justering ville jeg dog gå efter gulvpappet, og se hvor mange lag der kunne blive plads til. Lad være med at folde det - ombukket fylder - og tryk så ellers lagene godt sammen, mens du glider dem ud under stokken. Når du ikke kan komme længere, har du nået grænsen for det antal lag. Det gøres selvfølgelig ud fra fixpunkter, så du er sikker på det bliver stokret (behøver ikke være vandret, men skal være 100 fladt til flydende gulv)

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis