Montering af opvaskemaskine

Hej allesammen, det er første gang jeg skal montere en opvaskemaskine. Jeg har været inde og læse forskellige tråd men jeg synes bare der er rigtig mange detaljer og det gør det mere uoverskueligt for mig. For mig ser det enkelt ud og jeg har et par spørgsmål. 

1. Hvorfor skal der en ekstra t-stykke efter ballofixventilen? Kan man ikke bare montere vand tilgang direkte til ventilen der allerede sidder på, den kan jo også slukke for vandet når det er? (nu har jeg skrevet ballofixventil men jeg aner ikke hvad det hedder, det er bare en ventil der sidder på som man ikke kan pille af.)

1.1 Skal der også købes kontraventil og tilbageløbsventil? (Det bare noget jeg har stødt på da jeg læste gennem de tråde, som omhandlede montering af opvaskemaskine, så jeg aner ikke hvad de dur til)

- Det eneste jeg har købt er et overgangsstykke da dimensionen til ventilen var for lille. Jeg har monteret det på ventilen og vandslangen derefter, men da jeg tændte for vandet sprøjtede der lille smulle vand ud og det begyndte med at dryppe. Det er måske sket pga., jeg ikke har brugt en pakning mellem slangen og overgangstykket eller mellem hanen og overgangsstykket. 

Jeg kan godt se at dem der boede før os har også haft en opvaskemaskine, men sjovt nok er der ingen el boks, eller hvad man nu kalder det. 

Have en god dag allesammen 

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
De opvaskemaskiner jeg har tilsluttet,har jeg ganske enkelt tilluttet vand og el,og færdig.

bh
Ganske vidst,ellers havde jeg nok opdaget det.

bh
Ja pakninger skal der til.
Når du bruger gummipakninger lad nu være at skrue det så tæt sammen at du skærer pakningen over - pakkegarn og salve er klassisk VVS håndværk, der holder. gummipakninger har en noget kortere levetid (dog ofte længere end en opvaskemaskin).

Kontraventil skal der til.
Din opvaskmaskine er jo fast tilsluttet og der er beskidt vand deri, der ikke må løbe tilbage.
Afsperrventil skal der til. om du bruger en lille dyr kuglehane (ballofix) eller en skydehane er lige meget.
Du kan få en lille kuglehane med indbygget kontraventilfunktion - Så skal du give ca. 200 kr og ikke 2 * 40 kr.

Nu skriver du T-stykke - det behøver der ikke at være - men det kan være et T-stykke med kontraventilfunktion - og kontra skal der til.

Det hedder ikke "elboks" men en "udløbsroset".
Dem der havde opvaskemaskin før må jo have fået strøm et eller andet steds fra. Så må du undersøge sagen. Det er en god ting at hænge en opvaskemaskin på en gruppe for sig. Det er jo en af de der apparater med strøm og vand - en kombination, der bærer udfordringer, der løses mere eller mindre elegant og sikkert.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis