Montering af lampe i gammelt loft

Hej, jeg har købt en IKEA lampe som jeg gerne vil have sat op i mit loft. IKEA lampen har en rød og blå ledning, som er sat ind i sådan en hvis plasticboks, hvor der er mulighed for, at stikke to ledninger ind den anden vej igennem.

Fra loftet hænger der to gamle ledninger ud, begge med sådan en lille hvis plasticboks på.

Hvad gør jeg??

Mvh og tak

 

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Der sidder to usiolerede ledninger oppe ved krogen - de bringer mig i tvivl. Du bør få hjælp af en med en polsøger, som med sikkerhed kan fortælle hvad der er nul (blå) og hvad der er fase (brun), samt montere en muffe over de uisolerede ledninger.

Husk at slukke for strømmen på tavlen - der hvor sikringerne sidder - og kontrolere at der er slukket, inden lampen monteres.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
De 2 uisolerede er sikkert noget ophæng fra tidligere lampe. Afmonter de 2 kronemuffer der sidder i ledninger fra loftet, og stik dem ind i muffer fra lampe. Det er skrueløse klemmer, så du skal bare trykke på den lille pal.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skruer de to kronemuffer af og skruer den ene på de to uisolerede ledere, der sidder næsten helt oppe ved loftet. Dernæst stikker du de to ledninger, som nu er blanke, ned i hvert sit hul i de muffer, der sidder på lampeophænget. En af de tre huller kan du bruge til hægte ind over loftskrogen, så din lampe bliver holdt oppe. Du skal i øvrigt være meget varsom med de ledninger, da de er meget gamle og isoleringen nemt smuldrer væk. Var det mine blev de skiftet ud med plastisolerede.

fase
For mig ligner det et kroneudtag, dvs. et der kan tænde/slukke to lamper fra en dobbelttangent et sted - men det ene ser ikke ud til at være i brug. Og ja, det ligner noget gammelt l*rt
Tja - nu har du tre forskellige bud på en løsning - mon ikke du skulle ringe til en ven?

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Annonce
Mange tak for input - med jeres feedback tror jeg det lyder til, at jeg skal have fat i en hjælper ;-)
Prøv bare at montere lampen på de to ledninger med kronemuffer på. De to sammensnoede ledninger kunne være fase, som er ført videre. Der er ikke noget farligt i at montere lampen til de to ledninger med kronemuffer. Det værste, der kan ske, er at det ikke virker.

fase
Og for en sikkerheds skyld sæt den overskydende kronemuffe på de 2 der er snoet sammen. Kommer de ud af et rør har de naturligvis en betydning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Og for en sikkerheds skyld sæt den overskydende kronemuffe på de 2 der er snoet sammen. Kommer de ud af et rør har de naturligvis en betydning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis