To tilledninger til kraftstik

Hejsa

Det virker mig lidt besværligt at få plads i en 5-polet stikprop, hvis jeg skal tilslutte ovn (1 fase) og kogeplade (2 faser) via én stikprop. Jeg har problemer med at få "splejset" hhv. nul og jord sammen fra de to tilledninger - der er så meget kobber at det hele umuligt kan proppes ind i hullet i stikproppen.

Er det overhovedet lovligt, eller skal det samles i en dåse? Hvis lovligt er der så nogen tips til hvordan man får det splejset så det sidder ordenligt.

Mvh Rasmus

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu melder historien ikke noget om hvilken kraftstik det er. Hvis det er en af de flade "danske modeller" så er der for lidt plads til den øvelse.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hvis du laver det med 2.5 kvadrat installation kabel er det tricky, men hvis det er med "gummi kabel" (kobberet er fordelt i en masse små kordeller i stedet for én stor), er det nemmere.
Har selv haft monteret 3*1,5 kvadrat i hhv. jord og nul,i forbindelse med jeg "fuskede" et kraftstik om til 3 almindelige stik til hhv. tumbler, vaskemaskine og gasfyr.
Alternativt skal du lave en adapter fra det gamle danske flade stik, over til CE stikkene (de runde røde), så er der bedre "kobber plads" til at lave det du vil.

 

Ok, det kan jeg ikke med god samvittighed få plads til. Så nu er alternativerne at samle det med CEE-stik, eller samle det i en dåse. Uanset så skal jeg ned i soklen under køkkenskabet for at få plads. Det billigste er nok en dåse med muffer.
Et CEE stik fylder meget, men du kunne gøre det at du (lidt efter fusker metoden, men det virker) monterede dit 5 polede stik og afsluttede det i en dåse, og der fordele til din ovn og kogeplade. Alternativet er at skifte stikkontakten ud med en komfurtilslutning.

fase
Det skal samles i 1 dåse. (og ifølge reglerne ikke noget man må selv).
Du kan (men må ikke) skifte stikkontakten på væggen til en komfurdåse. Husk drejeretning.

2 kabler i 1 stikprop er forbudtprut (og derfor passer det sjovt nok ikke).
kabler med massive leder må ikke anvendes i løst el. bøj dem 25 gange og de knækker.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis