VOSS ovn: HFI relæ slår fra når instillet temperatur er opnået og ved grill

Hej, Jeg har et underligt problem med en VOSS ovn. Hvis jeg sætter ovenen til 100c virker det ok ind til ovnen når 100c hverefter HFI relæet slår fra. Hvis jeg tænder ovnen mens temperatur vælgenen står på 0 slår HFI relæet fra med de samme. Hvis jeg sætter den på grill slår den fra med det samme. 

Jeg har målt alle varmelegmer og modstanden ser ok ud. Blæseren kører. 

Min mistanke er termostatet men inden jeg køber dele vil jeg lige høre om nogen har hørt noget lignende?

 


Jim
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som du beskriver det lyder det jo meget som noget der har med termostaten at gøre. Går ud fra det samme sker hvis du sætter den til 200, at HFI slå fra når ovnen rammer den temperatur?

I så fald ville jeg prøve at udskifte termostaten hvis dette kan lade sig gøre. Den kan jo ikke koste så meget, så hvis det kun er den, er det jo billigt nok, set i forhold til at skulle ud og købe nyt.
Velkommen på LDS
Det er meget sjældent at termostaten kan give overgang til stel, hvilket er en betingelse for at HFI slår fra. Det er mest sandsynlig at det er grill varmelegeme, sådan som beskrivelsen lyder.
Hvis du afmonterer bagplade, kommer du ind til tilslutninger til begge varmelegemer (over og undervarme) varmluft og grill.
Du kan se inden i ovnen hvor de går bagud, og dermed kan du identifisere ledninger bagpå. Hvis du tager ledninger af grill varmelegeme, og prøver igen kan du jo afgøre det.
Bagefter prøver du varmluft og evt bagefter over og under varme.
På Voss er over/undervarme typiak sat i serie så den ledning der sidder imellem dem behøver du ikke at tage af.
HUSK strømmen afbrudt medens du afmonterer, sikre dig at kabelsko ikke kommer i berøring med noget når du afprøver, OG HUSK at tage strømmen igen inden du piller ved den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Tak for den fine velkomst og svar. Har haft grill elementet taget fra og det går ingen forskel. Der er ca 40ohms modstand i elementet.

Jim
Som elmand skriver bør du gøre det samme med de andre varmelegemer. Jeg kunne godt forestille mig at det er varmelegemet til varmluft. Prøv at fjerne ledninger til det og så tænd ovnen igen. Det er altså yderst sjældent at termostaten foresager en sådan fejl. Slår den stadig relæ så prøv at fjerne ledninger fra det nederste.
Annonce
Modstand som du måler på grill element har ingen betydning for HFI relæ. Det siger kun noget om forbrug o.s.v.
Det er modstanden til stel man skal måle og det kan du ikke med et almindeligt ohmmeter.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Jeg har haft elementerne pillet fra en af gangen uden det gør en forskel, men ikke alle på en gang. så med mindre der er to der er røget skulle de være ok. Det underlige er at HFI relæet slår fra når den instillede temperatur er opnået (eller med det samme hvis grillen sættes til)

Jim
Nope. In way over my head here.. :-)

Jim

Noget lign. har jeg osse oplevet, det var så en mus der uheldigvis var kravlet ind i komfuret - den døde så og sige i den elektriske stol, hvor den sad og kortsluttede flere forbindelser. 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis