Tig svejser

Jeg har af og til tænkt på at udskifte min gamle Megatronic Mig/Mag svejser også kaldet Co2 svejser, og min Elektrode svejser med en Tig svejser da de to førstnævnte er store og tunge. Co2 svejseren vejer uden flaske ca 76 kg og elektrodesvejseren vejer 45 kg. Kan en Tig svejser erstatte disse to svajsemaskiner, kan en Tig svejser svejse i tynde emner som feks plade. Firmaet Primus Danmark har nogle Tig svejsere til omkring 3.000 kr vil sådan en være god nok, jeg laver ikke de store opgaver.


VH
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

I princippet ja, men det afhænger jo en del af hvilke opgaver du skal løse.
Som jeg lige husker, kræver det 50 ampere pr mm godstykkelse, så med et 200 ampere svejseværk, kan du svejse 4mm tykt gods.
En tigsvejser kræver at det du skal svejse er 100% rent også for rust (ja det burde alt der skal svejses være)
Du vil jo så kunne bruge den som elektrodesvejser, og lave de tykkere ting med det.
Jeg har både en MIG/MAG, TIG ac/dc, og en elektrodesvejser
Jeg bruger mest elektrodesvejseren, det er den jeg bedst kan lide at svejse med.
MIG bruger jeg stort set kun hvis der skal svejses lidt i den gamle bil..

Vær opmærksom på at nogle Kinesiske svejsere køre på 230 volt, og kan bruge ret så mange ampere.
Jeg har en Kina Plasmaskære på 40 ampere, den bruger 230 volt og bruger 25 ampere.

Kender du denne side her, her er mange tips til forskelligt inden for svejsning
www.youtube.com/user/weldingtipsandtricks/videos


Vi prøver igen, i morgen --
Hej Je_ns
Tak for det gode link, jeg kan se at der er meget at studere.
Jeg bruger mest min Mig svejser, det skyldes nok, at da jeg købte den brugt for mange år siden og begyndte at bruge den, brændte jeg den ene efter den anden ensretter ventil over. Så ringede jeg til Megatronic og talte med en ualmindelig venlig ingeniør, jeg mener at han hed Pedersen, og han fortalte mig at jeg kunne indsætte nogle flere ensrettere i maskinen så jeg fik tilsendt nogle ensrettere og forsynede den med det dobbelte antal ensrettere som den oprindelig havde, og siden har jeg kunne svejse selv tykke emner med den og intermittensen er blevet meget bedre så siden da er der ikke gået nogen ensretter. Det er en 230 volt maskine, jeg har desværre kun 2 faser i huset så jeg kan ikke bruge en 3 facet svejser.
Jeg havde egentlig ikke tænkt på at den også kan bruges som elektrode svejser, så er de jo næsten ikke noget at betænke sig på.

VH
Hej Je_ns.
Som sagt tidligere, er jeg ved at købe en Tig svejser, i den forbindelse har jeg haft et par spørgsmål som en Svejser har svaret på, men et af svarene forstår jeg ikke og når jeg spørger ham, er svaret lidt go' da' mand økseskaft. Han skriver til mig, at hvis jeg skal svejse i rustfri stål (det skal jeg nok ikke) så skal jeg bruge formier som baggas og Argon til Tig værket, og det forstår jeg ikke, for man kan da ikke tilføre 2 slags gas på en gang, ved du hvad han mener, hvad er formier??.
Mvh Volmer.

VH

Formier er en beskyttelsesgas specielt til rodsidebeskyttelse (baggas) til rustfast stål, men får du brug for at bruge baggas, kan du uden problemer bruge Argon, det er der overhovedet ingen problemer i.
Man kan få et specielt manometer, med udgang til baggas, så man kan stille med forskelligt flow til svejsning og baggas.

 


Vi prøver igen, i morgen --
OG hvis du er forvirret over hvad er baggas er, så er det hvis du feks svejser et rør, så putter du baggas inden i røret, for ellers blir det rent koks inden i røret hvis du brænder igennem, med baggas, så blir indersiden faktisk lige som svejsningen udvendig, Argon er fint til formålet, Formier er bedst hvis røret skal være blank inden i, som der er krav med i medicin og fødevareindustrier feks.
Annonce
Hej igen Je_ns. Vil det sige at der også er noget der hedder forgas, hvis der er 2 slags gas hvor skal den anden gas så komme ud for jeg regner med at det er ligesom i Mig/Mag svejsning, at gassen kommer ud ved wolfram elektroden men der kan vel kun komme en slags gas ud så der er noget jeg ikke forstår.

VH
Hej Je_ns. Nååå så forstår jeg bedre men kan se at det så nok ikke er noget jeg for brug for altså baggas, hvis jeg skulle svejse i rustfrit kan jeg altså godt gøre det uden baggas i de fleste tilfælde.
Mvh Volmer.

VH
Skrevet af Volmer på 12-08-2016 19:11
Hej Je_ns. Nååå så forstår jeg bedre men kan se at det så nok ikke er noget jeg for brug for altså baggas, hvis jeg skulle svejse i rustfrit kan jeg altså godt gøre det uden baggas i de fleste tilfælde.
Mvh Volmer.

Nej du behøver ikke baggas hvis du bare skal svejse 2 stykker fladjern sammen, til alm hobby brug, burde baggas ikke være nødvendig  

men vil sige hvis din tigsvejser skal afløse din mig/mag svejser, så skal tig svejser nok op og kunne trække min 200amp hvis du skal svejse i nogle kraftige emner..

 

 

Hej.
Jeg har netop valgt en AC/DC på 200 Amp. Tak for hjælpen.
Mvh Volmer.

VH
Hej Je_ns. Hvis du vil se den Tig svejser jeg har valgt så kan du se den i www.svejsevaerk.dk og den hedder WSE 200 AC/DC 210
Hilsen Volmer.

VH
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis