Metalfræser

Jeg har et par gange her i vores gode forum set, at nogle har spurgt hvilken fræsemaskine de skal købe til deres hobbyværksted og spurgt om en Sieg fræser til ca 7.000 kr kan bruges. Efterfølgende har flere svaret og nærmest nedgjort en sådan fræser til legetøj, eller bare en boremasine eller at den kan kun bruges til plastik og aluminium, og at den er ikke stiv nok og den vrider sig osv osv og så har de i stedet for anbefalet at købe en brugt. Jeg har prøvet at se på hvad det så er man anbefaler og det er som regel en industrimaskine der vejer 1300 - 1500 kg, jamen sådan en kan man da ikke have på et hobbyværksted. Jeg har en Rorwerk EFM 200 DS som jeg købte for 8 år siden, den kostede dengang 6.000 kr jeg fik den for 5.500 kr. Jeg har i tidens løb lavet mange fræseopgaver på den maskine, de 90% i jern/stål og de 10% i andre materialer som feks aluminium som jeg kun arbejder meget lidt i. Jeg købte til den et sæt Sieg spændetænger og spændetangholder hos Global Tools. Med det sæt får man en meget stiv og kraftig fræser som let fræser i stål. Min sidste opgave lavet her i weekenden er i støbejern som ikke er noget problem, den fræser megt fint og præsist. Selvfølgelig, hvis man fræser i meget store emner kan man ikke nøjes med en Rotwerk/Sieg fræser, men de fleste hobbyfolk laver jo nok ikke sværindustri på deres hobbyværksted.
Se nedenstående billeder som jeg syntes viser en kraftig og stiv maskine der let fræser i jern/stål, det kan da godt være at det jeg er en time om at fræse, det gør de store maskiner på et kvarter men hvad gør det, så hygger jeg mig så meget længere.

 


VH
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Flot indlæg :-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Hej kstaal. Nu er det jo længe siden jeg fræsede den rille som er 25 mm bred x 6 mm dyb  så jeg husker ikke mere hvor lang tid det tog men fræseren er jo ikke en værkstedsfræser så den kan jo ikke tage så store spåner som en fræser på 300 kg eller mere. materialet jeg fræser i var/er støbejern og jeg har vel taget en kvart mm ad gangen men når det er til hobby så betyder tiden jo ikke så meget og jeg her ikke plads til en af de store tunge maskiner. Jeg er meget tilfreds med fræseren som jeg har brugt en hel del i de snart 10 år jeg har haft den og det er faktisk altid stål jeg fræser i, men man skal altså bruge spændetænger når man fræser med den dog kan man nøjes med borepatronen til mindre fræsere såsom op til 3 mm. Fræser du almindeligvis i større emner skal du nok anskaffe en større maskine.

Mvh Volmer.


VH
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis