Lugtgener fra kælder.

Hej G-D-S'ere.

Jeg har et hus fra 1955, hvor jeg sidste år fik lavet et omfangsdræn, og isoleret med 200mm udvendigt. Nu i min ferie syntes jeg at der er begyndt at komme "kælder-lugt" i stue-etagen, især når vinden står ind på den ene side af huset, hvor der er ventilationsriste ind til en krybekælder med jordgulv og ca. 130cm frihøjde. Denne type krybekælder har jeg under køkken og entre, normal kælder med støbte gulve under resten af huset. Hvad vil "panelet" foreslå at jeg gør? Fjerner jorden i den lave krypekælder? Det skal lige tilføjes at jordlaget er så højt, at det går ca. 50-70cm op på de indvendige vægge og at der tidligere har været fugt-gennemtrængning på disse.


 Man skal ikke lege med ild når man bor i et gas-hus

 Brian.

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil foreslå at du først med sikkerhed finder ud af hvor kælderlugten kommer fra - hvis det er en mulden jordslået lugt, kan den i princippet komme fra alt der har været fugtig i en tid.

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu

Det vigtigste du skal tjekke er om det er tørt.

Det er jo ligegyldigt om der ligger et lag jord - bare det er tørt. Og hvis du har lagt dræn / isoleret, så BURDE det jo være OK.

Det kunne lyde som om du har ventilationsriste ind i den ene side af krybekælderen og IKKE ind til den anden side. Hvis det er rigtigt forstået, så vil vinden jo skabe overtryk inde i den "åbne" side, og så vil den lidt "mugne kælderlugt" naturligvis sive op gennem sprækker i gulvet.
Det behøver ikke være problematisk med lidt lugt af den slags (sommerhus-møf?), men det tyder på, at krybekælderen ikke er ventileret rigtigt.

Det er meget vigtigt at krybekælderen kan ventileres på tværs af huset - så der ikke er "lukkede hjørner" indenunder, hvor luften ikke kan udskiftes.
Luften skal kunne gå igennem krybekælderen fra den ene side til den anden. Hvis det ikke gør det, så tag i første omgang, og lav et par ventilationshuller med lidt kyllingenet krøllet sammen (for at holde mus ude) - og så se om det ikke bliver bedre fra den "uheldige vindretning"


To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis