Hjemmelavede "Festool" FS-HZ tvinger til føringsskinne

Jeg har længe været iriteret over de små "manuelle" tvinger der fulgte med til min føringsskinne til dyksaven, men har været for nærrig til at give de små 400Kr. stykket for en festool FS-HZ tvinge. Så da jeg så en youtube video med en der havde lavet sine egne, tænke jeg da, det kan jeg også sagtens gøre. Så op i bauhaus og købe 2 af de billigste hurtigtvinger jeg kunne finde. Og det blev så 2 stk IRWIN tvinger til 80Kr. stykker.
Tvingen blev sat fast i skruestikken, og der blev varmet med gasbrænder på begge sider til den blev rødglødende. Også var den til at bukke med en stor rørtang. Derefter blev den lige kysset med vinkelsliberen på siderne, så den kunne glide nemt i skinnen. Også fik den 1 snit på hver side, så den kunne komme helt ind i tvingen.
Så nu er der quick clamps til føringsskinnen for 160Kr. samt 1 times arbejde.  
 Og her er resultatet så.

 

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så havde du sparet ????? 640 kr. Gav konen så lov til at du kunne købe 1  god flaske wkisky ? og en æske chokolade til hende.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 07-08-2016 16:16

Så havde du sparet ????? 640 kr. Gav konen så lov til at du kunne købe 1  god flaske wkisky ? og en æske chokolade til hende.

 

Jeg vil hellere se det som, at der så er 640Kr. til at købe mere værktøj for 

Er man heldig kan de sikkert findes billigere, på et lobbemarked eller når de er på tilbud. 

 

NICE! :-)

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Fixt, og meget fine billeder! Jeg har dog anskaffet mig originalerne for over 10 år siden, og jeg mener de er alle pengene værd. Ufatteligt gode tvinger - især til inventarmontage og den slags, men det er selvfølgelig en opvejning om hvorvidt behovet er der. Godt resultat i hvert fald - tillykke!

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Tak tak. Jeg er også selv blevet ganske godt tilfreds med dem. Så nu skal jeg bare igang med et bygge projekt så jeg rigtig kan få afprøvet dem .D
Annonce
Jeg går og kigger lidt på en festool dyksav med føringsskinne. Overvejede du mon denne?
"Hurtig-tilspændings-sæt FS-RAPID/R"
http://www.pricerunner.dk/cl/1322/Elvaerktoej-tilbehoer?search=Fs%20rapid
Nej den havde jeg ikke set. Men den er jo samme pris som deres anden hurtig spænde til skinnen. også var det jo bare sjovere at lave sine egne til en billig mønt.
https://www.frishop.dk/pi/Festool-En-h%C3%A5nds-skruetvinge-491594-_432982_22160.aspx
...men er det ægte helsmedet guf man har brug for, som ikke giver efter i profilet, og griber igen og igen - så er originalen her. Dem Festool gerne vil ligne eller køber af. Lige bortset fra tilpasning til FS-skinnen. https://m.specialbutikken.dk/bessey-gh16-tvinge-med-hurtigspaend-160x80-mm.aspx

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Grunden til jeg spørger er, for at få lidt input til, om det kan bruges eller ej Det ligner jo lidt noget billigt plastik. Men synes egentlig, at den virker ret smart.
Ikke noget billigt plastik. Mine er snart 15 år og har været brugt prof. i de 5. Køb du dem roligt, hvis du har behovet eller lysten. Håndtaget er støbt og lakeret - det eneste plastik er det grønne. Knappen og trykfoden. Men overvej hvad du skal bruge dem til - bruger du skinnen meget, så er det selvfølgelig sådan, men ellers var det måske bedre at lave nogle af quick grips til skinnen, og så købe bessey (gh16) som regulære tvinger. Udformningen af kæben gør dem mere elastiske, så de hugger bedre og skåner materialet mere, end den Festool har, som selvfølgelig er tilpasset skinnen. Den kan stadig sagtens bruges, men den har let til trykmærker, hvis ikke du bruger en mellemlægsklods. Uanset hvilken af de 2 du evt. måtte vælge, så får du fuldstændig usammenlignelig spændekraft med noget som helst andet end almindelige gode kvalitetstvinger. Ingen hurtigtvinger kommer i nærheden. Hverken i håndtering, holdbarhed eller spændekraft. Men pengene kan selvfølgelig sagtens bruges til noget andet også!

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis