hjælp til ny anskaffelse af jolle

hej

jeg er en lystfisker, som har drømt om en lille jolle i længere tid. båden skal kun bruges i stile og godt vejr og små ture lige unden for kysten. tænker max 2 personer 

sagen er den jeg har fundet denne lille søde jolle med påhængsmotor til en rigtig god pris. 

jeg er bare i tvivl om den kan bruges til mit formål og evt. hvad bådens fabrikat hedder, der er ingen info på båden, den er 2,4m lang.

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Ja, det er en lille flot 7-8 fods jolle. Kender ikke noget til en fabrikant der har lavet noget lignende.

Umiddelbart vil jeg mene, en sådanne jolle er lige vel lille, hvis den bliver læsset til med to grandvoksne mænd. To "splejser" kan den sikkert godt lige bære, bare søen er "flad", ellers må i nok forvente at pøsen skal i gang i ny og næ.

Nu ved jeg ikke om der er flyde materiale, og hvor meget, under tofterne. For jeg personligt vil kalde jollen sikker, bør man ikke læsse mere i end godt 2/3 i hvad den kan bære når den er bordfyldt, det inklusiv motor og andet happengut i har med på turen.

Personligt ville jeg nok gå op i en jolle på 12 fod, når to mennesker skal på lidt kystnært stangfiskeri. En sådanne burede blive nok så stabil når der skal kastes osv.


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Forsvarligt kan en så lille båd kun bruges på en mindre fjord eller indsø. Måske være slæbejolle til en større båd.
Båden er for lille til at bruge til lystfiskeri i de helt åbne farvande omkring Bornholm.
"Stille og godt vejr" er som bekendt ikke nogen stabil tilstand i DK. Det kan hurtigt skifte og så skal båden have den nødvendige sødygtighed.
Men det er da en rigtig pæn lille båd.


Finnband
Var det mig ville jer ikke gå under 13-14 fod, En Limbo kunne være et bud

Vi prøver igen, i morgen --
Hej nl

De gode råd du har fået er meget fornuftige.

Der er formodentlig luftkasser under tofterne, så din jolle er sikkert meget "sikker" ang synkefri. Men såsnart der kommer bare en lille smule vind og bølger vil du opleve at det slet ikke går godt, med 2 personer.
Hvis du skal kunne sejle i bare en lille smule blæsende vejr herhjemme i DK, vil det med 14 fod som Jens skriver være lidt bedre.
Jo større jolle jo bedre - det danske vejr er meget omskifteligt. Med en helt lille jolle vil du alt for ofte blive nødt til at blive hjemme, eller kun sejle inderst i fjorden.
Husk også sikkerhed med hensyn til grej: reb, Pagaj / årer, Anker+ankerline, kniv og et kompas. Det er meget vigtigt at have med.

To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis