Volvopenta 1975

Hej - har en udfordring. Båd har 2 stk volvo penta motorer hk 130 , hvor den ene spinner som en mis og trækker fint. Den anden trækker fint i bakgear og tager fint omdrejninger  . men fremad vil den ikke tage omdrejninger eller rettere kun ca 2500 . Styringerne er heller ikke helt ens - hvad kan problemet være - jeg som nybegynder håber at der sidder nogle kloge hoveder med erfaring , der kan hjælpe.. .


Bonney 3, Lars
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af Bonney 3 på 06-08-2016 00:12

Hej - har en udfordring. Båd har 2 stk volvo penta motorer hk 130 benziner .  , hvor den ene spinner som en mis og trækker fint. Den anden trækker fint i bakgear og tager fint omdrejninger  . men fremad vil den ikke tage omdrejninger eller rettere kun ca 2500 . Styringerne er heller ikke helt ens - hvad kan problemet være - jeg som nybegynder håber at der sidder nogle kloge hoveder med erfaring , der kan hjælpe.. . 

 

 

 

 


Bonney 3, Lars
Lyder som om din brændstof tilførsel ikke er tilstrækkelig, da frem kræver flere heste end bak.

Går ud fra det er to diesel motorer:
-Har de samme brændstof tank? Måske din båd har 2 tanke, en til hver motor, og den ene er forurenet, f.eks. med kondensat (vand) eller rustskaller.
-Tjek om dine brændstof filtre er rene, husk at lufte brændstof systemet ud bagefter
-Er din brændstofpumpe ved at være slidt ned, så der skal en ny til måske? (en af de sidste ting at skifte)
-Hvordan er har dine brændstof dysser det? Husk moment nøgle på brændstof rørene hvis du selv går igang med at tjekke brændstofventilerne. Mener det er 15-20nm kun de må spændes med (det er en 350hk jeg husker det fra), så vær meget forsigtig.
-Hvilken farve er røgen/udstødningen? Hvis den er meget sort, kan det være en/flere af brændstofdysserne, eller en/flere af indsugning/udstødnings ventilerne der ikke har det så godt mere.
-Kablet mellem gashåndtag og regulator armen på brændstof pumpen, kører det frit uden modstand?
-Kan du give den gas "lokalt", ved at bevæge gas-armen på brændstof pumpen, og på den måde få motoren til at tage mere last?

Det var lidt at undersøge.

 

Tak for svar - gælder det også for benziner , som mine er - bordset fra brændstofdyserne..


Bonney 3, Lars
Benzin motorerne er anderledes opbygget, så dem kan jeg ikke svarer for, er vandt til at arbejde med Diesel motorer.

 

Hej.

Den er svær når man ikke står ved motorene. Er det noget der pludselig er opstået ?

Jeg kan ikke lide at håndtagene skal stå forskelligt. Gælder det også i når motorene er ubelastet ?

Hvis du mener det er motoren der fejler, vil et godt sted være og kigge på tændrørene i den "dårlige" motor. Hjælper det ikke må der nok en komplet opjustering til. Det kunne nemt tænkes det på sigt kan spare dig for en del brændstof, eller omvendt, pengene hurtigt vil kunne tjenes ind igen. Det er nok arbejde for et værksted hvor man er vant til og arbejde med den type motore.

Har du nogen anelse om hvad det er for nogle gear/Z-drev der sidder på motorene ?


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Annonce
PS. Kan se jeg glemte og gøre opmærksom på det også kan skyldes skidt i karburatoren (hovedsalig dysser). De renses med trykluft hvis du har mod på og prøve det. :-)

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Du kan også lave en kompressions test, er den ikke i orden har du sandsynligvis svaret på problemerne.
Prøv med nye tændrør, hvis de er et par sæsoner gamle, samt tjekke strømfordelerdæksel og tændrørsledninger og hætter for meget modstand.

Hvordan ser motorolien ud i den "dårlige" motor?

Vi prøver igen, i morgen --
Det er ret normalt at omdr. er begrænset i bak, så jeg ville kikke om den spærring ikke er slået fra ved frem.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis