Brug af 2Ah batteri på Bosch akku-rundsav

Jeg har en akku-boremaskine som jeg har nogle 18v 2Ah batterier til. Jeg kan se at rundsaven https://www.bosch-professional.com/dk/da/gks-18-v-li-33395-ocs-p/ ofte bliver solgt med 4Ah batterier. Jeg satser på det er fordi det at save kræver en del energi, og derfor er det fordelagtigt at have et større energilager, så man kan lave flere snit. Spørgsmålet er: kan jeg sætte et 2Ah batteri i, og er den eneste forskel så, at jeg ikke kan lave lige så mange snit før det skal oplades?

 

Vh

 

edit: læste lige i vejledningen, og der står "anbefalede batterier: gba 18v ...", og det passer i hvert fald med hvad der står på mit batteri

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, hvis batteriet passer i maskinen og har samme spænding, så kan det bruges, selv om kapaciteten er mindre.

fase
Du kan muligivis (gætter uden af vide) også opleve at motorkraft hurtigere aftager efterhånden som batteri aflades.

Et batteri som er fuldt opladet har en højere spænding, og spændingen falder lidt efterhånden som det aflades.

Dette vil af naturlige årsager ske hurtigere på et mindre batteri
På en tesla har samme bil forskellige accelerations tider afhængig af batteri størrelse - dette skyldes at et større batteri kan afgive større strøm.

Alt i alt afhænger det dog af om det er saven eller batteri som er den begrænsende faktor.
Forvent dog at et mindre batteri nok giver lidt mindre kraft, specielt hvis det ikke er fyldt.
Du vil højst sandsynligt også føle din sav ikke kan lave så meget med det lille batteri, grundet strømmen du max kan trække fra batteriet også er mindre end med det store batteri.

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for jeres svar! En sød sjæl lånte mig en rundsav, men jeg vil tage jeres svar til efterretning når jeg sandsynligvis køber en i fremtiden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis