Badeværelse regler

Hej

I forbindelse med renovering af et hus, er vi nu nået til badeværelse og bryggers. (Tidligere et stort bryggers som nu deles i 2 af en træskillevæg med Fermacell plader)

Badeværelset er 2*2,5 meter og i det ene hjørne opsætter vi en brusevæg.

Loftet er beklædt med vådrumsgips som males

 

Spørgsmålet går mest på det her vådrumssikring. Altså de her ruller på 10cm og så det "gummi" som man smører på for at sikre mod fugtgennemtrængning.

Spørgsmålet går på hvor meget af sådan et badeværelse som skal sikres.

 

A. Siger at det er hele vejen rundt ved gulvet med båndet, samt op af væggen i hjørnet med bruseniche og så ellers gummiklistret på væggene i bruseniche hjørnet ud i ca 1 meters bredde og fuld højde (Bruseniche 90*90)

B påstår at der udover det A siger også skal sikres på HELE gulvet i badeværelser med gummiklistret, samt at der også skal gummiklister omkring vasken.

 

Som jeg husker det da vores badevælse blev renoveret (Af forsikringen, skjult rørskade) så kom de KUN gummi i brusekabinen samt gulvet og kun fordi jeg insisterede. (10 år siden så reglerne kan være lavet om)


 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal have vådrumsmembran i bruseniche gulv, samt 10 cm op ad vægge. Det er også en god idé at have det under et væghængt toilet, men intet krav svjh.
Skrevet af ChrisMH på 05-08-2016 22:22
Du skal have vådrumsmembran i bruseniche gulv, samt 10 cm op ad vægge. Det er også en god idé at have det under et væghængt toilet, men intet krav svjh.

Så altså.

 

Det eneste krav der er, er at jeg har det på gulvet i brusenichen og 10 cm op ad væggen ?

 

Ikke noget med at der skal være på gulvet og op ad væggen hele vejen rundt ?

 

Vil det være en fordel at give gulv og hele væggen i brusenichen's bredde og højde gummistads eller er det bare spild af tid og penge ?

 

Toilettet er et Ifø som er gulvmonteret.

 

 

 

 


 

Jeg tror der mangler et komma fra ChrisMH for at forstå det korrekt. Du skal give det i bruseniche, gulv, og 10 cm op af vægge. Altså han mener hele bruseniche, hele gulvet i rummet og 10 cm og ad vægge.
Men jeg er sikker på at det skal på alle gulve og alle vægge når det er så lille et rum. Jeg tror grænsen er ved 3,25 m2

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Prøv at tjekke denne side: https://membran-erfa.dk/vaadrum

Der står nærmest alt du skal vide, samt der er videoer af forskellige arbejdsgange..

Hvis du ikke har en decideret vådzone(brusekabine), skal du have membran over hele gulvet.
Skrevet af ev elmand på 05-08-2016 22:55

Jeg tror der mangler et komma fra ChrisMH for at forstå det korrekt. Du skal give det i bruseniche, gulv, og 10 cm op af vægge. Altså han mener hele bruseniche, hele gulvet i rummet og 10 cm og ad vægge.
Men jeg er sikker på at det skal på alle gulve og alle vægge når det er så lille et rum.

 

 

 

Altså forstået sådan at det er HELE brusenichen, HELE gulvet og 10 cm op ad væggene ?

Og det du så siger er at det der skal sikring på alle vægge i fuld højde samt hele gulvet pga. størrelsen af rummet ?

Det lyder godt nok omstændigt og forresten også voldsomt dyrt. En bøtte med gummihud som rækker til 4 m2 som jeg læser det koster 3-400 Kr. hos Jem og fusk.

 

Nu er det ikke fordi jeg som sådan vil springe over hvor gærdet er lavest, men der er jo her tale om en renovering og ikke nybygning, har det nogen indflydelse på reglerne ?

 


 

Annonce
Skrevet af ChrisMH på 05-08-2016 23:03
Prøv at tjekke denne side: https://membran-erfa.dk/vaadrum

Der står nærmest alt du skal vide, samt der er videoer af forskellige arbejdsgange..

Hvis du ikke har en decideret vådzone(brusekabine), skal du have membran over hele gulvet.

 

 

Perfekt, den side kigger jeg på.

 


 

Det har ingen indflydelse om man renoverer eller nybygger. Jeg er selv i gang med at lave en større renovering af et toilet som så også skal indeholde bruseniche. Og vådrumspakken er en meget lille del af det samlede budget.
Men se her en artikel fra bolius jeg har ikke læst den helt igennem, så har ikke fået fastslået grænsen for lille og større badeværelse.
Men er det større badeværelse, gælder det hele gulvet, hele bruseområdet + 50 cm til hver side og håndvaskeområdet + 50 cm til hver side.
Det væghængte toilet jeg har købt havde naturligvis en installationsmanual. Af denne fremgår det at membran skal bag ved cisternen, der skal laves et lille afløb fra cisterne rummet og ud på gulvet i badeværelse.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Nu har jeg så fået læst på lektien. Små rum er under 3,25 m2 eller hvis det kun er  1,3 m bred.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 05-08-2016 23:25

Nu har jeg så fået læst på lektien. Små rum er under 3,25 m2 eller hvis det kun er  1,3 m bred.

Så med vores "store" badeværelse på 2*2,5 meter så slipper vi for at give det hele.

 

Er konklusionen så ikke efterhånden at hele gulvet får, 10 cm op af væggen hele vejen rundt får og bruseniche + 50 cm i fuld højde får og at der bruges armeringsbånd ved overgang mellem gulv og væg samt i hjørnet af bruseniche op ad væggen ?

 

Nu ved jeg så ikke hvor nye de regler er, men da vi fik renoveret badeværelse af professionelle for 10 år siden var det KUN brusenichen som fik.Resten af gulvet fik intet gummihud.

 

 


 

Jeg mener også du skal på håndvaskeområdet + 50 cm til hver side.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også