Varmeflytning med 125 mm spirorør - gør jeg det rigtigt?

Hej LDS,

Jeg er den glade ejer af et L-formet sommerhus med en brændeovn i den ene ende. Det betyder at huset bliver 28-30 grader i det store stue-alrum, men er kold i den anden ende af bygningen. Jeg vil have en luft-luft varmepumpe i den anden ende af huset i forhold til brændeovnen, men tænker samtidig på om jeg skulle installere noget varmeflytning, så varmepumpen kun skulle "spæde til" og ikke skal varme op fra helt kold af.

Jge har kunnet læse mig til at det at prøve at flytte den "varme" luft fra ovnen og ind til rummet ikke fungerer specielt godt, specielt fordi rørene skal løbe på et uisoleret loft. Derimod skulle der være rimelig god effekt af at flytte den kolde luft hen til brændeovnen, og så lade den naturlige ventilation trække varmen tilbage gennem huset.

Jeg ville trække hele rørføringen i 125mm spirorør, og isolere disse med 100mm batts på loftet. Jeg ville også sætte noget isoleret flexrør på som lyddæmper på motoren.

Jeg ville bruge den her motor:

http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Metalroer-fittings-Kanal-tagventilatorer-varianter--Duka-Kanalventilator-Oe125-mm-1001064.html

Og den her termostat, så den selv starter når temperaturen i nærheden af ovnen overstiger 24-25 grader.:

http://www.billigvvs.dk/Ventilation-Klima-Varmeflytningspakker--Duka-Termostat-ST600-867209.html

Og få en trikker til at sætte el'en sammen, for det går sgu altid galt når jeg selv prøver.

Vi snakker nok en 15 meters rørføring eller lign. og jeg ville lave nogle ventilationssprækker i bunden af dørene gennem huset, så den varme luft ikke bliver "stoppet" på vejen.

 

Lyder det som et helt dumt projekt?

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har lige selv installeret genveks anlæg i mit hus og fik gratis unik rådgivning af billigventilation.dk og købte da også det meste af anlægget der. dem vil jeg gerne anbefale.

De kan helt sikkert rådgive om størrelse af motor og dimensionering af rør, samt isolering, lyddæmpning etc.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Picarro skrev den 05-08-2016 21:01:42

Hej LDS,

Jeg er den glade ejer af et L-formet sommerhus med en brændeovn i den ene ende. Det betyder at huset bliver 28-30 grader i det store stue-alrum, men er kold i den anden ende af bygningen. Jeg vil have en luft-luft varmepumpe i den anden ende af huset i forhold til brændeovnen, men tænker samtidig på om jeg skulle installere noget varmeflytning, så varmepumpen kun skulle "spæde til" og ikke skal varme op fra helt kold af.

Jge har kunnet læse mig til at det at prøve at flytte den "varme" luft fra ovnen og ind til rummet ikke fungerer specielt godt, specielt fordi rørene skal løbe på et uisoleret loft. Derimod skulle der være rimelig god effekt af at flytte den kolde luft hen til brændeovnen, og så lade den naturlige ventilation trække varmen tilbage gennem huset.

Jeg ville trække hele rørføringen i 125mm spirorør, og isolere disse med 100mm batts på loftet. Jeg ville også sætte noget isoleret flexrør på som lyddæmper på motoren.

Jeg ville bruge den her motor:

http://www.billigvvs.dk/Ventilation...01064.html

Og den her termostat, så den selv starter når temperaturen i nærheden af ovnen overstiger 24-25 grader.:

http://www.billigvvs.dk/Ventilation...67209.html

Og få en trikker til at sætte el'en sammen, for det går sgu altid galt når jeg selv prøver.

Vi snakker nok en 15 meters rørføring eller lign. og jeg ville lave nogle ventilationssprækker i bunden af dørene gennem huset, så den varme luft ikke bliver "stoppet" på vejen.

 

Lyder det som et helt dumt projekt?

 Hej Picarro,

Hvordan er det gået med dit projekt varmeflytning? 

Står selv og tænker lidt på ideen.

Hej.

Jeg har selv installeret varmeflytning i mit sommerhus. Jeg startede med at købe et billigt sæt fra harald nyborg, og har senere udskiftet nogle af delene til 125 mm for at flytte mere luft. Mit system løber over ca 20 m uopvarmet loft gennem en isoleret flexslange, jeg har yderligere isoleret omkring slangen med 10cm batts. Det suger lige over brændeovnen, og blæser ud i et ca. 20 m2 værelse. Når det er omkring 0 grader udenfor, suger systemet ca 40 grader varm luft ind og blæser ca 30 grader varm luft ud.

Jeg synes det lyder som en smart ide at blæse over ovnen og suge i rummet, for at undgå varmetabet i det uopvarmede loft. Men jeg tror det kræver at huset er rimelig tæt, og jeg tror der går lang tid inden du får glæde af varmen i det bagerste værelse. Du kunne evt. vente med at lave ventilationssprækker, og eksprimentere lidt med at vende blæseren, for at se hvad der giver det bedste resultat 

For mit vedkomne er opvarmingen af huset lidt anderledes end hvis det var et helårs hus, fordi vi bruger det primært i weekenderne i vinterperioden, gennem ugen skruer vi ned for varmen. Derfor ønsker vi at kunne varme de primære rum op relativt hurtigt, og det er sjældent at huset er gennemvarmt i en længere periode om vinteren.

Jeg vil ikke sige at jeg er vildt tilfreds med ydelsen af mit system, radiatoren i udblæsningsrummet er stadig varm, selv når systemet har kørt i lang tid. Men jeg tror da det hjælper lidt, og det har ikke kostet alverdens.

Luft er dårlig til at flytte varme, så der skal flyttes rigtig meget. 125mm er efter min erfaring minimum. Det bedste ville selvfølgelig være at få koblet brændeovnen på et vandbårent system.

Mvh. Mike

Jeg er nysgerrig efter at høre jeres erfaringer! Jeg har brændeovn i det yderste hjørne af min stue, der står ved en væg og et vindue. Jeg vil have varmen ned i den anden ende af huset, det er et 70'er hus, så tæt er her ikke. Jeg vil have lagt spirorør rundt langs loftet og flytte varmen ned i den anden ende af L huset. Vi har 200 kvm, hvor de 50 er på 1. Sal. Prismæssigt er det ikke den store investering kontra en masseovn, men er der en gevinst i et hverdagsbrug? 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis