Beregning til valg af længde på brædder til gavl

Hejsa

Jeg skal have lavet en 1+2 beklædning af kalmarbrædder på gavlen til vores fårestald (andre froslag modtages  gerne). Kan godt regne ud, hvor mange meter jeg skal bruge, men hvilken længde skal jeg vælge for at opnå det mindst mulige spild? 

Hældningen er 45 grader. Gavlen er 5 meter bred og 2 meter i kip.

På forhådn tak for jeres svar og god weekend 

VH

Kasper


Med venlig hilsen

Kasper Rossing
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Så lange som muligt og så i gang med at regne - der er altid en stump til rest fra hvert bræt.


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Husk forresten at vende brædderne rigtigt - jeg har lavet en lille guide, som viser hvordan: http://www.vifixerdet.nu/index.php/gordetselv-blog/301-hvordan-skal-braedderne-vende

God arbejdslyst

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for svar. Blev dog ikke klogere mht længden. Det link med hvordan brædderne skal vende er fint, dog tror jeg aldrig at der bliver enighed om, hvilken vej brædderne skal vende på en 1+2 beklædning. Mange sværger nemlig til at begge lag skal have marvsiden udad

Med venlig hilsen

Kasper Rossing
Tak for svar. Blev dog ikke klogere mht længden. Det link med hvordan brædderne skal vende er fint, dog tror jeg aldrig at der bliver enighed om, hvilken vej brædderne skal vende på en 1+2 beklædning. Mange sværger nemlig til at begge lag skal have marvsiden udad

Med venlig hilsen

Kasper Rossing
Tak for svar. Blev dog ikke klogere mht længden. Det link med hvordan brædderne skal vende er fint, dog tror jeg aldrig at der bliver enighed om, hvilken vej brædderne skal vende på en 1+2 beklædning. Mange sværger nemlig til at begge lag skal have marvsiden udad

Med venlig hilsen

Kasper Rossing
Annonce
Hvis taghældningen er er 45º, så er det jo to ensvinklede trekanter i samme størrelse, hvor siderne er 2,5x2 m.
Dvs. at du kan bruge resten af det brædt du skærer i smig i den anden siden. Så brædderne skal i princippet kun være 2 m. Jeg ville dog vælge 2,4 m, da der så er lidt til afskæring. Du kan også vælge 2,1 m., men så er der ikke meget til afskæring af endetræ, hvis du ønsker det.
Børgealle
Det er også denne konklusion jeg kom frem til, men af en eller anden grund lød den for nem ;-)

Med venlig hilsen

Kasper Rossing
Skrevet af Børgealle på 08-08-2016 09:38
Hvis taghældningen er er 45º, så er det jo to ensvinklede trekanter i samme størrelse, hvor siderne er 2,5x2 m.
Dvs. at du kan bruge resten af det brædt du skærer i smig i den anden siden. Så brædderne skal i princippet kun være 2 m. Jeg ville dog vælge 2,4 m, da der så er lidt til afskæring. Du kan også vælge 2,1 m., men så er der ikke meget til afskæring af endetræ, hvis du ønsker det.

Hvis man så vælger 4,2 meter i stedet, vil svindet blive redceret betydeligt, da du kun får endetræ to gange for hver fire brædder til opsætning ;-) osv.

 

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Hejsa
Det var også det en kollega sagde, så det går jeg videre med
Tak fro alle jeres tips

Med venlig hilsen

Kasper Rossing
...og den med marvsiden udad er god nok. Det ved alle der hørte efter i materialelære! Det andet er utidig indblanding fra folk der åbenbart ikke ved bedre. Marvsiden er den mest modstandsdygtige, og vendes derfor ud mod elementernes rasen - der er flere hundrede år gamle bygninger der bekræfter det. Dem med marvsiden indad er væk... Hvorfor mon? ...og uanset hvordan det inderste lag opfører sig, så vil det yderste lag med tiden klemme til i kanterne, når marvsiden vender ud. Også når marvsiden vender udad på inderste lag.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis