Ombygning - Nyt hjemmekontor i garagen. Input søges.

Hej LDS’ere
Dette er mit første indlæg herinde – så skal forsøge at spørge så konkret som muligt.
 

Jeg har en garage – som skal deles – således at den nederste 3/4del bliver lavet om til et kontor/musikrum/hifi-rum/bio. Altså et multirum – som skal bruges hele året rundt.


Garagen er ”fristående” med fladt tag. Jeg tror den er bygget i omkring 1980.
 

Den ligger i skæl – så det jeg laver bliver aldrig godkendt som en del af boligen – men det er ikke vigtigt for mig.

 

Til at opvarme værelset  køber jeg en luft til luft pumpet.

 

Størrelsen på rummet bliver omkring 24 kvm.

Garagen er bygget op i mursten – med et hulrum. Jeg tvivler på der rigtig er noget isolering.

Der er som sagt fladt tag – og der er en ”rem” hele vejen rundt – hvorpå der hviler nogle spær på tværs.
 

Planen er at lave dampspærre på vægge, og herefter 45mm isolering, for så at bygge vægge op i gips.  

I loftet skal der 145 mm isolering  ( som kan være mellem de tværliggende spær ) efterfulgt af en dampspærre. Herefter skal der muligvis en lille lag isolering ind – inden der bliver monteret troldtekt.


Dette følger  - som jeg kan læse mig frem til – ”gængs praksis”.

Der hvor jeg kommer lidt i tvivl – og gerne vil høre jeres råd er med hensyn til gulvet.
Det nuværende gulv er beton. Og det er slidt – og ikke helt glat alle steder.

Umiddelbart var det min plan at lave en ikke diffusionsåbendampspærre direkte mod beton laget -  efterfulgt af lægter + isolering + 22mm gulvspånplade. Herpå var det så planen at smide et gulvtæppe.

 

Men – nu er der så det med højden i garagen. Jeg ender – efter at have monteret troldtekt og gulv osv – med en loftshøjde på 205 cm – altså ikke voldsomt højt – men jeg skal jo primært sidde ned derude – så det går nok.


Men kunne man evt. lægge trægulv – hvor man ikke klodser gulv op? Altså hvor man lægger dampspærre på gulvet, efterfulgt af stød absorbering? Eller vil det føles koldt om vinteren?  På den måde vil man jo kunne spare en del plads i højden + jeg personligt bedre kan lide et trægulv end gulvtæppe.

 

vh Ro9

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ligemeget hvad du gør vil der ALTID føles meget fodkoldt om vinteren, med mindre du tager den gode beslutning og hakker det op og laver det rigtigt med isolering, ganske vist en stor omgang men du bliver superglad for det i længden. Med hensyn til dit forslag om at lægge trægulv så kræver det at dit nuværende gulv er helt jævnt ellers vil resultater ikke blive godt, gulvet vil knirke og "gabe" mange steder. Dit hulrum i muren kan du evt fylde op med flamingo kugler det giver trods alt lidt mere isolering ikke optimalt men lidt skal også have ret :-)
Hej mfrost!
Tak for dit svar .

Jeg kommer ikke til at brække gulvet op - det bliver simpelthen for omfattende - selvom jeg er klar over det bliver den bedste løsning.

Jeg hælder pt mest til løsningen med gulvtæpper oven på en 22mm gulvspånplade - så er der trods alt en smule isolering i gulvet.

Jeg håber lidt at rummet - med en luft - luft pumpe trods alt bliver lunt nok til at jeg kan arbejde derude om vinteren

vh Ro9
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du skal da have fundet ud af om der er isolering i ydervæggen. Det er da langt billigere at hulrumsisolere end at sætte forsatsvæg med isolering op. Prøv at bore huller i fugen et par steder og stik en strikkepind eller lign. ind for at mærke om der skulle være isolering. Hvis der er batts vil de fjedre. Hvis der er flamingokugler vil de formentlig trille ud (så vær klar med en tube byggefuge)
Hej Kjeldsen!
Det kan du have ret i. Jeg må hellere prøve at se om jeg kan finde noget isolering i hulrummet.
Vi skal have nye vinduer i - her bliver det sikkert afsløret når vi tager de gamle ud

Når du tager vinduer ud kan du sikkert ikke se ind til hulmuren. Men det giver da en chnce for at hugge et lille hul der ikke kan ses.
Jeg har lige hugget gulv op i 4 m2 toilet og 8 m2 indgang. Det er nu ikke så slemt ! 
Jeg ville ikke være tilfreds med 205 cm lofthøjde. Det er korrekt at du oftest sidder ned når du er på kontor, men hvad nu hvis der er nogle unge mennesker der skal spille musik og danse. De kan hurtig nok blive "bevistløse" af lidt spiritus, men skal de også slå hovedet imod loftet er det da dobbelt slemt. 

Nå spøg til side. Jeg ville i det mindste undgå lægte på gulvet, og så kun have et 22 mm bræt under spærene til at hænge troldtek op i. Og kabler m.m. kan godt sno sig under dampspærre ved 22 mm brædder.Loftdåser kan være lave og må godt presse isolering lidt. 

Man kan få blæst både rockwool og papiruld ind i hulmuren. Så ville jeg ikke isolere eller have dampspærre indvendig. Men da muren sikkert skal spartles el.lign. kan hulmurs isolering gøres indefra så det ikke kan ses i ydervæggen. 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej igen allesammen!
Projektet er nu startet op, og vi skal så småt til at igang med at bygge.
Jeg ender med 218 cm loftshøjde - hvilket jeg vælger at acceptere.

Jeg skal lige høre i forhold til dampspærre.
Vi som sagt forsatsvægge med 45mm isolering, afsluttet med et lag gips.

Jeg har købt dampspærre og dampsærre tape. Men hvordan er det med montering af dampspærre?
skal jeg "beskytte" isoleringen udefra dvs. sætte dampspærre op som det første, og lade den være op mod den nuværende bagvæg - eller skal jeg sætte den som det sidste - lige inden gipspladerne?

Og hvordan gør man egentligt når man så efterfølgende sætter forskalling op? for ikke at lave huller i dampspærren?
Holder forskallingsbrættet "tæt", eller skal jeg "fuge" rundt langsbrættet?


vh Ro9
2,18 m er langt bedre end 2,05m
De skruer der kommer igennem dampspærre for at holde forskallingen, giver kun minimal utæthed, det skal man ikke gøre noget ved. Men eldåser og andet skal blive på den varme side af dampspærre uden at gennembryde den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
...og dampspærren skal altid være pp den varme side af isoleringen, altså lige bag gipsen. Med så tynd en væg har du ikke mulighed for at lave "tekniklag", da mindst 2/3 af isoleringen skal være på den kolde side. Det virker i praksis først fra isoleringstykkelser på 145mm eller over.

Mht. Gulv kan man fint lave et flydende spångulv på enten batts eller polystyren. Dampspærren skal ligge lige under gulvpladerne. Undergulvet skal være plant inden udlægning af isolering.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Lige en lille reminder. Husk at sørge for tilstrækkelig ventilation over din isolering, når du isolerer dit paptag.

Det fikser jeg...
Hej Allesammen!
Tusind tak for jeres behjælpelige svar.


Jeg er som sagt rigtig meget i tvivl om isoleringen. herunder især dampspærre.
Min plan er:

I gulvet bliver dampspærre lagt nederst. Der bliver lagt 45mm rockwool. I mellem rockwoolpladerne bliver der lagt
regler, og det hele bliver afsluttet med gulvspånplader. Den del virker rimelig ligetil.

I forhold til væggene så er de som sagt hulrumsisoleret - og indtil det modsatte er bevist, så er der kun "hulrum" i hulrummet.
I forhold til dampspærre - så er planen at sætte isolering direkte mod den eksisterende væg ( som er den invendige pudsede murstensvæg )
Mellem soleringspladerne skal der være forskalling hvori gips skal monteres. Men inden jeg sætter gipsen op - monterer jeg så dampspærren.

Giver det mening? eller kan jeg sætte dampspærre helt op på den nuværende indvendige væg? altså som det bagerste? eftersom der jo en isolerende effekt
i hulrummet?
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også