Har du bestemt dig for gulvkonstruktionen? Hvad skal den bestå af? Problemet er jo at det er en garage, og du kan ikke regne med at der i forvejen er andet end beton på jord/grus/sand, og det skal der tages højde for, hvilket vil sige: Fugt- og radonspærre! Du må ikke have organisk materiale i direkte kontakt med betonen, så der skal pap eller murfolie under remmen, og en 0,20mm PE-folie under enten isoleringen, eller i det mindste dit gulv (der hvor man normalt lægger dampspærren)
Jeg kan godt forstå du af økonomiske og pladsmæssige hensyn helst vil undgå noget særlig tykkelse på væggene, men der kan man hurtigt komme ud i det jeg vil kalde "at spare sig selv ihjel", pga. den ringe forbedring i komfort man vil opnå, og de knap så gode konstruktionsmæssige løsninger der følger med pladsmangel til væggen. For at det skal virke ordentligt med en skærmvægskonstruktion kræver det ca. 11cm ud fra eksisterende murværk til færdig overflade, som er opbygget som følgende: (og her er taget udgangspunkt i at der kun er luft i hulmuren - altså ingen isolering. Ellers ville det ene isoleringslag kunne reduceres væk - 40mm besparelse)
* Reparer huller i betongulvet og ret af med spartel/fliseklæb eller andet, til gulvet er plant. Det må ikke være kanter/skarpe skel/lunker/toppe, og planheden skal holde sig indenfor +/-2mm over hele fladen for at få tilfredsstillende resultat. Vandret er ikke nødvendigt, men det skal være stokret. 2m vaterpas er i underkanten. 3 eller 4m retholt er bedre til at se hvor plant gulvet er.
* 25 eller 40cm murfolie lagt ind til muren og klistret til gulvet, og i overlapssamlinger med en stribe butylfugemasse
* 45mm ubrudt isoleringslag op ad eksisterende murværk
* 45mm skeletkonstruktion med stolper pr. ca. 300-310mm (afhænger af dimensionerne på 1. pladelag) og 45mm isolering i mellemrummene.
* Dampspærre - 0,20mm PE-folie, tapet i hele baner ved overlapsamlinger, over monteringsclips i stolper, til murfolie og i forbindelse med smling til dampspærre i loft
* skruefast støttende pladelag som f.eks. OSB eller X-finer. ca. 12mm (dampspærren kan også placeres her i stedet, men husk! ALDRIG dobbelt dampspærre - der går lynhurtigt råd i det der er fanget imellem de 2 lag)
* 12mm gips
Gulvet ville jeg opbygge som følgende:
* løft midlertidigt murfolien op ad væggen og udlæg trykfast polystyren isolering i passende tykkelse over hele gulvet helt ud til væggene
* udlæg 0,20mm PE-folie over hele gulvet, og tape alle samlinger indbyrdes i folien og til murfolien. Det er vigtigt det bliver tæt af hensyn til nedefrakommende fugt og Radon. Kan folder ikke undgås skal de klæbes med folieklæber og være klemt fast. Det er dørhøjder etc., som bestemmer max tykkelse af isolering.
* 22mm spångulv lagt som flydende gulv med 10mm afstand til væggene, og limet i alle samlinger.
* evt. spartel.
* færdig gulvbelægning.
(Ved rockwool hårdbatts ville jeg lægge folien direkte på betonen, da mineraluld kan holde på vand)
Denne konstruktion vil give udfordringer med tætheden i dampspærren ved gennemføringer af el og vand, men dampspærren SKAL sidde på den varme side af isoleringen, og kan derfor ikke rigtig være anderledes, medmindre alt føres synligt indenfor væggen.
Hvis hulmuren er isoleret med min. 95mm kan damspærren flyttes ud på overfladen af eksisterende væg, som du selv har nævnt.
Alternativt kan du montere "kælderrumsplader" (polystyren/gipsplade sandwichkonstruktion), men jeg tvivler på det er lovligt, og samtidigt besværliggør det føring at rør og kabler betydeligt, samtidigt med at du må undvære dampspærren.
Det var en lang smøre, men jeg håber det giver dig en ide om projektet.
God lyst!
Mvh.
Martin