Ombygning - Nyt hjemmekontor i garagen. Input søges.

Hej LDS’ere
Dette er mit første indlæg herinde – så skal forsøge at spørge så konkret som muligt.
 

Jeg har en garage – som skal deles – således at den nederste 3/4del bliver lavet om til et kontor/musikrum/hifi-rum/bio. Altså et multirum – som skal bruges hele året rundt.


Garagen er ”fristående” med fladt tag. Jeg tror den er bygget i omkring 1980.
 

Den ligger i skæl – så det jeg laver bliver aldrig godkendt som en del af boligen – men det er ikke vigtigt for mig.

 

Til at opvarme værelset  køber jeg en luft til luft pumpet.

 

Størrelsen på rummet bliver omkring 24 kvm.

Garagen er bygget op i mursten – med et hulrum. Jeg tvivler på der rigtig er noget isolering.

Der er som sagt fladt tag – og der er en ”rem” hele vejen rundt – hvorpå der hviler nogle spær på tværs.
 

Planen er at lave dampspærre på vægge, og herefter 45mm isolering, for så at bygge vægge op i gips.  

I loftet skal der 145 mm isolering  ( som kan være mellem de tværliggende spær ) efterfulgt af en dampspærre. Herefter skal der muligvis en lille lag isolering ind – inden der bliver monteret troldtekt.


Dette følger  - som jeg kan læse mig frem til – ”gængs praksis”.

Der hvor jeg kommer lidt i tvivl – og gerne vil høre jeres råd er med hensyn til gulvet.
Det nuværende gulv er beton. Og det er slidt – og ikke helt glat alle steder.

Umiddelbart var det min plan at lave en ikke diffusionsåbendampspærre direkte mod beton laget -  efterfulgt af lægter + isolering + 22mm gulvspånplade. Herpå var det så planen at smide et gulvtæppe.

 

Men – nu er der så det med højden i garagen. Jeg ender – efter at have monteret troldtekt og gulv osv – med en loftshøjde på 205 cm – altså ikke voldsomt højt – men jeg skal jo primært sidde ned derude – så det går nok.


Men kunne man evt. lægge trægulv – hvor man ikke klodser gulv op? Altså hvor man lægger dampspærre på gulvet, efterfulgt af stød absorbering? Eller vil det føles koldt om vinteren?  På den måde vil man jo kunne spare en del plads i højden + jeg personligt bedre kan lide et trægulv end gulvtæppe.

 

vh Ro9

Hej LDS’ere Dette er mit første indlæg herinde –... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Har du bestemt dig for gulvkonstruktionen? Hvad skal den bestå af? Problemet er jo at det er en garage, og du kan ikke regne med at der i forvejen er andet end beton på jord/grus/sand, og det skal der tages højde for, hvilket vil sige: Fugt- og radonspærre! Du må ikke have organisk materiale i direkte kontakt med betonen, så der skal pap eller murfolie under remmen, og en 0,20mm PE-folie under enten isoleringen, eller i det mindste dit gulv (der hvor man normalt lægger dampspærren)

Jeg kan godt forstå du af økonomiske og pladsmæssige hensyn helst vil undgå noget særlig tykkelse på væggene, men der kan man hurtigt komme ud i det jeg vil kalde "at spare sig selv ihjel", pga. den ringe forbedring i komfort man vil opnå, og de knap så gode konstruktionsmæssige løsninger der følger med pladsmangel til væggen. For at det skal virke ordentligt med en skærmvægskonstruktion kræver det ca. 11cm ud fra eksisterende murværk til færdig overflade, som er opbygget som følgende: (og her er taget udgangspunkt i at der kun er luft i hulmuren - altså ingen isolering. Ellers ville det ene isoleringslag kunne reduceres væk - 40mm besparelse)

* Reparer huller i betongulvet og ret af med spartel/fliseklæb eller andet, til gulvet er plant. Det må ikke være kanter/skarpe skel/lunker/toppe, og planheden skal holde sig indenfor +/-2mm over hele fladen for at få tilfredsstillende resultat. Vandret er ikke nødvendigt, men det skal være stokret. 2m vaterpas er i underkanten. 3 eller 4m retholt er bedre til at se hvor plant gulvet er.

* 25 eller 40cm murfolie lagt ind til muren og klistret til gulvet, og i overlapssamlinger med en stribe butylfugemasse

* 45mm ubrudt isoleringslag op ad eksisterende murværk

* 45mm skeletkonstruktion med stolper pr. ca. 300-310mm (afhænger af dimensionerne på 1. pladelag) og 45mm isolering i mellemrummene.

* Dampspærre - 0,20mm PE-folie, tapet i hele baner ved overlapsamlinger, over monteringsclips i stolper, til murfolie og i forbindelse med smling til dampspærre i loft

* skruefast støttende pladelag som f.eks. OSB eller X-finer. ca. 12mm (dampspærren kan også placeres her i stedet, men husk! ALDRIG dobbelt dampspærre - der går lynhurtigt råd i det der er fanget imellem de 2 lag)

* 12mm gips

Gulvet ville jeg opbygge som følgende:

* løft midlertidigt murfolien op ad væggen og udlæg trykfast polystyren isolering i passende tykkelse over hele gulvet helt ud til væggene

* udlæg 0,20mm PE-folie over hele gulvet, og tape alle samlinger indbyrdes i folien og til murfolien. Det er vigtigt det bliver tæt af hensyn til nedefrakommende fugt og Radon. Kan folder ikke undgås skal de klæbes med folieklæber og være klemt fast. Det er dørhøjder etc., som bestemmer max tykkelse af isolering.

* 22mm spångulv lagt som flydende gulv med 10mm afstand til væggene, og limet i alle samlinger.

* evt. spartel.

* færdig gulvbelægning.

(Ved rockwool hårdbatts ville jeg lægge folien direkte på betonen, da mineraluld kan holde på vand)

Denne konstruktion vil give udfordringer med tætheden i dampspærren ved gennemføringer af el og vand, men dampspærren SKAL sidde på den varme side af isoleringen, og kan derfor ikke rigtig være anderledes, medmindre alt føres synligt indenfor væggen.

Hvis hulmuren er isoleret med min. 95mm kan damspærren flyttes ud på overfladen af eksisterende væg, som du selv har nævnt.

Alternativt kan du montere "kælderrumsplader" (polystyren/gipsplade sandwichkonstruktion), men jeg tvivler på det er lovligt, og samtidigt besværliggør det føring at rør og kabler betydeligt, samtidigt med at du må undvære dampspærren.

Det var en lang smøre, men jeg håber det giver dig en ide om projektet.

God lyst!

Mvh.

Martin

 


Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Der er tidligere i tråden givet gode råd om hulmursisolering da det er sikkert er den billigste og bedste isolering der kan laves.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også