Spørgsmål til murværk

Hej alle

Vi har fundet et hus som vi rigtig godt kan lide, men der er bare lige et par ting der nager mig angående murværket.

På billedet herover ses murværket lige over en havedør. Burde der ikke være en bjælke over døren, eller fremstilles bjælker også blandet med både hulsten og almindelige sten?

De to andre vender forkert af en eller anden årsag, men det går nok. På det øverste kan man se en sten der er helt smeltet i enden. Hvad er der lige sket her, og er det et problem?

Det sidste billede viser at der er lidt luft i nogle af fugerne. De er ikke umiddelbart porøse, men på husets ene gavl er der fuget efter, således at alle fugerne er trukket frem til forkanten af stenene. Kan noget af dette give problemer, og skal resten af fugerne evt. rykkes frem til forkant?

 

NikolajBo

4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

På det øverste billede ser det ud som om hul stenen har ligget på noget engang. Måske er vinduet lavet større ? Det ville man muligvis kunne se hvis der var et billede af stenene i den vindues fals under hulstenen. Altså om man kan se at de er om muret. Fra fabrikken laves de kun som massive, men jeg har da før set en hjemmelavet overligger hvor man murer stenene over vinduet på et bræt og lægger et par stykker jern i mellem 1 og andet skifte at mureren er kommet til at lægge en hulsten i midt over vinduet. Og først opdager det når brædtet er væk.

De gule brændte er helt normale, det var meget moderne en gang. Nogen typer havde det kun i kop enderne andre havde også på langsiden. Den vender rigtigt nok, man kan se i nummer 2
skifte over den øverste at der er en halv sten der også. Man er nødt at have halve og trekvartere blandet ind i murværket.

Hullerne kan i selv reparere, men at trække fugen ud til forkanten er en dårlig reparation i mine øjne.  Husk at kradse lidt i hullerne med en mejsel så  omfanget af hullet bliver synligt.  Et hul som det på billedet kan godt være værre end det lige ser ud.  Og det er nemmere at reparere ordentligt når alle små kanter er væk.


km

Det giver god mening med den overligger. Jeg kan godt se som du siger at der har været noget under hulstenen, og et stykke ind på den næste sten. Murværket ned af siden ser også lysere ud, så det kunne godt være muret om. Jeg har dog kun et udklip af et billede fra salgsannoncen der viser det. Det er dog lidt utydeligt.

Men er det sandsynligt at hulstenen er en del af overliggeren? Hvis ikke, så har den kun ligget af på et par cm før udvidelsen af hullet, og det er vel ikke normalt?

Ja det er helt sikkert fordi de er kommet en bredere dør i. Måske var det et vindue tidligere. Man plejer at sige minimum 10 cm ved sådan noget som det der, jeg har dog aldrig set noget bryde sammen fordi man murer 4 skifter hen over. Det skal jo sandsynligvis bare kunne holde sig selv

km
Tak for det. Så vil jeg ikke bekymre mig om det. Så er det bare det at købe hus jeg skal bekymre mig om
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis