Fodpaneler i murstensmur

Vi har renoveret vægge og gulve, og i den forbindelse fjernede vi de eksisterende fodpaneler (almuelister).
Nu vil vi gerne sætte nogle nye op.

Huset er fra 30'erne, og de gamle var sømmet fast i murstensmurene.

Hvordan skal vi sætte de nye paneler op? Det er sat glasvæv ned under fodpanelernes niveau, så hvis vi klæber dem fast, kommer det til at skulle holde i tapetklisteret. Det virker lidt voldsomt med skruer og dyveler.

Hvordan vil I anbefale?

mvh

Pivat


mvh.

pivat

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Korte karm skruer kan snildt gøre det. Evt rawplugs og skruer

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg har brugt rawlplug og fladhoved skruer, bor igennem med 6 mm murbor og sæt dybel direkte igennem hullet. bagefter spartel / kit og maling ovenpå. Det er meget nemt og sikkert.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Du kan lime dem fast eller skyde dem fast med sømpistol.

km
Skrevet af kmflisemester på 02-08-2016 22:20
Du kan lime dem fast eller skyde dem fast med sømpistol.

Sømpistol ind i mursten? Det må være noget tungt grej, som skal lejes?

 

 


mvh.

pivat

Skrevet af Fiahgt på 02-08-2016 21:43
Korte karm skruer kan snildt gøre det. Evt rawplugs og skruer

Karmskruer lyder smart og hurtigt.

 

 


mvh.

pivat

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Ja, det er måske lidt voldsomt for nogen få fodlister. Kender flere tømrere der bruger dem. Montage lim er heller ikke dumt.

km
Efter forsøg med mangt og meget igennem en del år, er jeg endt op med rawplugs og skruer, nogen gange overspartlede men oftest med en fritliggende skrue, så det er nemt at pille af igen ved senere lakeringer osv. Det bruger jeg også ved gerekter.
Man kan jo gøre lidt ekstra ud af det ved at bruge pæne messingskruer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Swedoor laver nogle fodpaneler der passer til nogle små specielle beslag. Beslagene skrues i væggen og panelet sættes derefter ned over beslaget uden brug af værktøj. Dyrt ja, men nemt.
Lige et spørgsmål om karmskruer: borer man for? Det gør man vel og med et bor, som er lidt "for lille"?

Jeg så lige hos Harald N., og de korteste karmskruer, de har, er 72 mm.

Jeg tror ikke, at jeg vil forsøge med montagelim. Dels fordi panelerne, så kommer til at hænge i glasfilten, og dels hvis jeg nogensinde skal pille dem ned.

Sømpistol er jo nok den professionelle måde, men så skal jeg ud at leje den slags grej.

Tak for rådene!

mvh.

pivat

Jeg har fastgjort mine med skruer og rawlplugs. Skjult dem med kit og pletmalet over.Det sidste har jeg nok fortrudt, da jeg nu skal have en af forlisterne af og på igen samme sted, og jeg kan ikke finde skruerne.
Du borer bare igennem træet og ind i muren med 5 eller 6 mm murbor. Stikker en passende plugs igennem, skruen sættes i og giver den en lille dask af en hammer så plugs kommer helt ind i muren. Så skrues det fast.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også