Opsætning/tilslutning af ny lampe til gammel el installation

Hej

Jeg skal opsætte en lampe som er med 3-leder kabel, med den klassiske N = BLÅ ledning, jord = GUL/GRØN ledning og L = brun ledning (se billede).

Jeg er dog i tvivl om tilslutningen, da el installationen er af ældre dato = andre kabelfarver end normalt, nemlig blå, sort og hvid. Huset er fra 1971, hvilket nok forklarer sidstnævnte (se billede).

Jeg har læst mig frem til, at man før 1973 (og DK tilslutning til EU) havde N = sort, L = hvid og jord = rød.

Hvordan skal jeg tilslutte ledningerne og er det muligt at tilslutte en 3 leder med jord (lampen) til kun 2 af kablerne, da jeg er i tvivl om, hvorvidt installationen overhovedet har jord?

På forhånd tak
Hej Jeg skal opsætte en lampe som er med 3... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg synes nu at alle saverene har indeholdt det samme Men man skal heller ikke lære ældre køer at skide


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Så er den gal igen. Jeg skal sætte en ny lampe op, og kan ikke få det til at virke. Denne gang er der et lampeudtag i loftet.

Har sat de to ledninger fra lampen (blå i 0 og brun F) op i lampeudtaget, men det er intet lys når jeg tænder. Skruede udtaget løst og kunne også skimme en rød ledning, der sad i M i lampeudtaget, hvilke må være jord!?

Kan det være derfor? Altså kan man overhovedet sætte en to leder (blå+brun) op i et lampeudtag med jord tilkoplet (3 leder)?

I så fald skal jeg sætte en muffe på den røde i udtaget?
Lampen skal normalt monteres på N (blå) og M1 (brun) (farver fra lampen) Den røde kan meget vel være tændledning, det er meget tvivlsomt om din "ældre" installation indeholder en jordledning

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Har taget den brune (lampen) ud at F i udtaget og sat over i MII og nu er der lys. Tak

Bare for læringens skyld, hvordan kan det være at brun fra lampen ikke skal i F i udtaget, det er da fase, ikk? Hvad hvis det havde været et nyt hus?

Det er kun i den faste installation, at fase er brun. Grunden til at lampeledningen er blå og brun er, at standarden for en toleder blå og brun. Havde det været et nyt hus, havde fasen været brun og nul blå, medens tændledningen havde haft en anden farve, og du havde stadig skullet tilslutte på N og M1 uanset farven på ledningerne.


fase
Annonce
Den brune i nyere installationer er som regel " den faste fase" d.v.s. at den er den der er spænding på hele tiden. Den kører til stikk. og til afbrydere som forsyning. Fra afbrydere bruger man en anden farve. Hvis det er kabel kan det være sort eller hvid. Så hvis du monterer din lampe til brun i en nyere installation vil lampen lyse - - - men du kan ikke slukke den.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok tak for svarene
Så der ballade igen igen

Er ved at sætte en loftlampe op, og denne gang er installationen fra loftet som følger:
3x sort ledning, 3x hvid ledning og 2x rød ledning.

Henset til, at jeg ikke har mulighed for at skubbe 3 ledninger i ét hul (fx N) i lampen, har jeg taget en stump 3-leder kabel, som jeg henholdvis sætter i lampen samt i installationen. Jeg har således sat de 3 sorte ledninger i dobbeltmuffe med den blå ledning, der går i N i lampen, de 3 hvide ledninger i dobbeltmuffe med den brune ledning, der går i L i lampen og slutteligt de 2 røde ledninger i dobbeltmuffe med den gulgrønne ledning, der går i jord symbolet i lampen.

Problemet er nu, at når jeg skruer pæren i, så lyser den konstant (også selvom kontakten er slukket). Har prøvet at frakoble de to jord ledninger, så det kun er sort og blå i muffe samt hvid og brun i muffe, men den lyser stadig konstant. Hvad gør jeg galt?

Jesper

Den brune fra lampen skal IKKE i sammen med de hvide. De hvide ledninger er fast fase. Det er derfor du ikke kan slukke din lampe på kontakten.
Jeg vil tro de røde er dine mellemledninger, og ikke beskyttelsesledere som du har monteret dem som. Er der flere afbrydere til samme loftudtag, eller er der flere loftudtag i samme rum? Monter du den brune fra lampen på de 2 røde, så skulle det gerne fungere.  

Ok Troede de røde var jord da huset er fra 1971, men prøver lige at smide dem sammen med den brune.

Der er to loftudtag i rummet!? Skal jeg bare lade de 3 hvide blive i muffen?
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis