Opsætning/tilslutning af ny lampe til gammel el installation

Hej

Jeg skal opsætte en lampe som er med 3-leder kabel, med den klassiske N = BLÅ ledning, jord = GUL/GRØN ledning og L = brun ledning (se billede).

Jeg er dog i tvivl om tilslutningen, da el installationen er af ældre dato = andre kabelfarver end normalt, nemlig blå, sort og hvid. Huset er fra 1971, hvilket nok forklarer sidstnævnte (se billede).

Jeg har læst mig frem til, at man før 1973 (og DK tilslutning til EU) havde N = sort, L = hvid og jord = rød.

Hvordan skal jeg tilslutte ledningerne og er det muligt at tilslutte en 3 leder med jord (lampen) til kun 2 af kablerne, da jeg er i tvivl om, hvorvidt installationen overhovedet har jord?

På forhånd tak
Hej Jeg skal opsætte en lampe som er med 3... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 30 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Pæren er kontrolleret via anden vej og virker. Vi har mål spænding og der er ingen på de to ledninger. Der er ingen afbryder, men vi tænkte den måske var forbundet til en stikkontakt.

Hvordan kan der gøre at man i gamle huse fra 70'erne placerede stikkontakter oppe under loftlisten? Alle andre stikkontakter/dæksler i den højde er ens (to blå og to sorte) og der er ingen strøm i nogle af dem.

Jeg tænker der må være et sted i huset, der giver strøm til dem alle, som måske er frakoblet?
Dit lampeudtag er næppe forbundet til en stikkontakt, selvom det ligner en "gør det selv installation". du må på jagt efter et sted, hvor der er en mulighed for at tilgangen til dit lampeudtag er, eller er det i virkeligheden en stikkontakt, du har fat i? der er næsten kun den mulighed der hedder "søg og du skal finde". Det er svært at rådgive dig uden at kende til lidt mere til installationen.
Hvad mener du med, at der er placeret stikkontakter oppe under loftslisten alle med to sorte og to blå. den installation må begynde og ende et sted. Det tyder på at installationen er frakoblet et sted, måske er der en afbryder et sted, eller det er stikkontakter. Stikkontakter er altid spænding på. Lampesteder er der normalt en afbryder foran.

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis