Opsætning/tilslutning af ny lampe til gammel el installation

Hej

Jeg skal opsætte en lampe som er med 3-leder kabel, med den klassiske N = BLÅ ledning, jord = GUL/GRØN ledning og L = brun ledning (se billede).

Jeg er dog i tvivl om tilslutningen, da el installationen er af ældre dato = andre kabelfarver end normalt, nemlig blå, sort og hvid. Huset er fra 1971, hvilket nok forklarer sidstnævnte (se billede).

Jeg har læst mig frem til, at man før 1973 (og DK tilslutning til EU) havde N = sort, L = hvid og jord = rød.

Hvordan skal jeg tilslutte ledningerne og er det muligt at tilslutte en 3 leder med jord (lampen) til kun 2 af kablerne, da jeg er i tvivl om, hvorvidt installationen overhovedet har jord?

På forhånd tak
Hej Jeg skal opsætte en lampe som er med 3... Vis hele indlægget
32 svar
 Følg tråden
Der er 20 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Ja de hvide skal forblive samme.

De rør KAN være jord. Det langt fra altid de er det. Også selvom huset er fra den tid hvor det blev praktiseret.
Prøv at tjekke ved det andet lofts udtag, hvordan den lampe er monteret. Kan der være tvivl om hvilken kontakt der bruges til denne udtag.
Eller tag kun den ene røde og prøv, bagefter den anden og prøv igen. (Hvis der er lavet noget fusk ved det andet lampeudtag,)

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hov, min fejl - det virker nu. Blev forvirret fordi kontakterne (2) var modsat end hvad jeg er vandt til, som er "ned" = tændt. De to kontakter stod på "op" (som jo normalt er slukket) og så er der lys.

Det sjove er nu, at når begge kontakter er "oppe", så lyser lampen, derudover at jeg sagtens kan slukke og tænde den ene lampe jeg har sat til (mangler den anden) ved skiftevis at tænde/slukke på de to kontakter, men når begge kontakter er "oppe", så lyser den ikke. Giver det mening?
Det er fordi der er lavet en korrospondance. Så du kan tænde og slukke ved begge kontakter. Det har man stort set altid i et rum, med 2 indgange.
Annonce
Ja det er jeg med på, men mystisk, at det lige i det rum er modsat de resterende, så når begge kontakter burde være tændt (kontakterne er "nede"), så er der ikke lys. Men pyt, det overlever man nok tak for hjælpen!
Det er fordi en af kontakterne vender på hovedet. Du kan vende en af dem om hvis det genere sig. Ellers lad dem være. 😀
Gutter,

Det begynder snart at blive en fast tradition, at hver gang jeg skal sætte en ny lampe op, så må jeg her forbi 😀

Denne gang er det ophængning af ledning med pære (ja de der fandt nogen med retro pære) ud fra dæksel i væg. Jeg har fjernet et blænddæksel og fundet henholdsvis to x blå og sort ledning i muffer (se billede).

På ledningen fra lampen er den normale blå og brun. Jeg har forsøgt begge kombinationen sammen i dækslet/muffen men ingen lys når jeg tænder på stikkontakten. Kan det være fordi der ingen fast fase er (hvid ledning (gammel hus/instal.)) eller hvad?

Jesper
Du skal forbinde de to blå og de to sorte med hinanden. Derefter forbinder du den blå fra din lampe med blå i installationen. Den brune fra lampen forbinder du til samlingen af de sorte ledninger. At der er to sorte kunne tyde på, at der er noget korrespondance indblandet i den (gør det selv) installation. Jeg går ud fra, at når du skriver, at du tænder på stikkontakten, så mener du afbryderen? At der ikke kommer lys i lampen skyldes vel ikke, at pæren er sprunget? Har du målt om der spænding på de to sæt ledninger?

fase
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis