Guide til indmuring af pexrør i væg

Jeg skal have koldt- varmtvandsrørene indmuret i væggen under håndvask. Vi er ved at bygge køkkenet op på ny.

Er der en der vil lave en guide og gode ideer samt materialer?
Det er to 15mm r-i-r der skal føres op til ny håndvask.

Hvis du prøver - så lærer du noget
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
1: lav riller i væg
2: Fastgør Rør i rør slangerne
3: mur rørene til.

Ja det kort og godt sådan det skal gøres. Ved ikke hvad det er du søger, der er ikke så meget andet i det end at rille ud i væggen, og mure rørene ind.
Du placere dem der hvor det giver mening. Hvilket ofte er inde i vaskeskabet, hvor håndvasken sidder. Højden er ca 50cm over gulv. Eller hvad du synes der passer.
Hos mig sidder rørene 65 cm. over færdigt gulv, men få dem ikke så højt op at de kommer til at sidder over undersiden af vasken. Det er bøvlet at montere slangerne til blandingsbatteriet, når tilslutningen er for højt oppe. Måske skulle du overveje et udtag til opvaskemaskine.

fase
Ja der skal også vaskemaskine ved siden af. Skal det så være en speciel dåse med mulighed for dobbeltydighed v koldt vand?

Hvis du prøver - så lærer du noget
Annonce
Du behøver ikke en ekstra dåse. Du kan få en dobbelt hane så håndvask og vaskemaskine kan komme fra samme udtag.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Ok. Tak for svar. Hvor købes de bedst dåserne og hanerne? Synes jeg har læst de helst skal være af noget specielt materiale, for at sikre bedste holdbarhed

Hvis du prøver - så lærer du noget

Jeg har for nylig købt hos >billig vvs< Der er ikke den store forskel på indmurings dåsernes holdbarhed, og heller ikke på hanerne.
Når du murer ind skal du montere et stykke 1/2" nippel rør ind i gevind i dåserne. så undgår du at de bliver svinet til af mørtel.

m.h.t. højde så har du jo en bordpladehøjde, og måske har du købt blandingsbatteri med tilslutningsslanger. De skal da helst kunne nu ned til afspærings hanerne. Så det kan jo måles ud. Men hellere lidt højere oppe , men dog ikke højere end bunden af håndvasken.

Bordplade højde 87- 90 cm Håndvaskedybde maks. 22 - 23 cm

Så 60 cm o.f.g. må være nogenlunde optimal

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Skrevet af ev elmand på 02-08-2016 20:43
Du behøver ikke en ekstra dåse. Du kan få en dobbelt hane så håndvask og vaskemaskine kan komme fra samme udtag.

Hvis jeg skulle lave det fra nyt, ville jeg lave det med hver sin hane. Jeg har lige lavet det med sådan en fælles hane, og synes det fylder meget, men jeg havde ikke andre muligheder.


fase
Hjorden skal det laves, hvis jeg skal undgå fordelerhanen?

Hvis du prøver - så lærer du noget
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis