Fastgøre X-finer plader med lim på EPS

Hej

Jeg er igang med at lave en tilbygning med isobyg EPS. www.isobyg.dk

Til inderbeklædning har jeg tænkt mig 1 lag x-finer og 1 lag gips. (x-finer for ikke at skulle helt ind til beton hver gang der skal hænges noget op på væggen).

Mit håb er dog at kunne lime x-finer pladerne direkte på EPS'en så jeg undgår at skulle fastgøre i beton.

Hvilken lim vil være egnet til opgaven?

Gode idéer til at holde pladerne presset på plads til limen er hærdet, er også velkomne.


// Morten Mazur
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Velkommen

Lim: http://www.danalim.dk/produktkatalog/byggeri/montage-kontaktlim/danatac-aqua-contact-288
Hæfter med det samme
Til brandsikring: to lag gips - godkendt.
 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Tak for svar.

Det var præcis sådan noget jeg kiggede efter, hvor jeg også slipper for at bruge fugepistol. Formoder det kan rulles på.

Så skal jeg blot finde på en smart måde at holde pladerne på plads til limen er hærdet.

// Morten Mazur
Da det er en kontaktlims type vil jeg mene den skal på begge flader. Og så binder det øjeblikkelig når man sætter det sammen. Så det er bare at rejse den op imod væggen på det rigtige sted, og så give den nogle lette dask med en muggert på hele pladen. Da der skal gips udenpå går jeg ud fra at nogle små slagmærker ikke har nogen betydning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Små slagmærker har ingen betydning.

Tak for rådet

// Morten Mazur

Det er en kontaktlim - når du presser pladen på plads, bliver den siddende efter få sekunders pres.Det er nok en fordel at være to-tre stykker til opsætningen. Skulle der være nogle steder der driller, kan du fiksere pladen med en skrue eller to i betonnen.

 


Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Ellers et modhold (noget tungt eller noget der sidder fast. Kan i princippet være en tungt læsset europalle, eller en vogn med låsbare hjul, hvis man vil undgå huller i gulvet til en regel) på gulvet, og så en lægte/regel på skrå op til ca. midten af pladen, hvor den trykker på endnu en regel/stolpe, der kan fordele presset. brug flere, om nødvendigt.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis