Hvilken tagtype?

Hej LDS'er

Nu er det ikke fordi jeg selv vi give mig i kast med projektet, men jeg har brug for lidt inspiraition fra erfarne LDS'er

Jeg bor i et parcelhus med build-up tag. Der er, og har aldrig (de 9 år vi har boet her) været problemer med utætheder e.lign., men fruen og jeg har talt om at udnytte tag-arealet til beboelse og opbevaring (1½ plan).

Vi bor i et ganske almindeligt parcelhusområde, og lokalplanens restriktioner begrænser sig til afstand til vejen (som ikke ændres), og højde på boligen (7,5 m). Der må ikke bygges i 2 plan, men det er tilladt at bygge 1½ plan.

Umiddelbart lyder det ligetil, men vores udfordring er, at huset er meget kvadratisk (Tag: 13,5m x 14,5m), hvilket gør at tag-arealet bliver enormt set udefra. Vi har overvejet halvvalm, men kan ikke overskue hvordan det arkitektonisk vil tage sig ud.

Nogle forslag?

/Soopman

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror det er den eneste måde i kan gøre det på. (Det hedder 1/4 valm når i også skal have plads til vinduer)
Det er et vældig bredt hus. Hvis i har ovenlysvinduer midt i huset nu, skal i tænke på at her ændre meget på lysforhold.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Var det ikke en fantastisk lejlighed til at kontakte en uddannet arkitekt og få et "nyt" hus som bliver flottere end nogen havde forestillet sig, fordi arkitekter ofte kan se muligheder andre overser?

Kvalitetshåndværk til en fair pris - altid fast pris iht. tilbud - www.ViFixerDet.nu
Klart enig brug de der par tusinde kroner på en arkitekt. Det du har skitseret er ikke særlig æstetisk. Eventuelt en mindre overbygning men stadig med fladt tag.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Hej.
Hvis i vil have det i 2 plan i stedet for 1 1/2 plan eller vil over de 7,5 meter i højden. Så kunne i jo starte med at undersøge om der er andre boliger i lokalplanens afgrænsning som har fået bevilliget dette, imens lokalplanen har været gældende. Dette ville i så kunne få godkendt via en dispositionsansøgning, da dette skal betragtes som en helhedsvurdering.
Hvis dette ikke er muligt vil jeg anvende jeres løsning, for at kunne anvende loftrummet i bygningen ordenligt.
Derudover ville jeg udføre taget op på alle 4 sider. og etablere større kviste på alle 4 tagsider for at give et pænt æstetisk udtryk udvendigt og for at få større rumligt loftrum, som bedre kan udnyttes.
Hilsen Martin

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Eller udførelse af et mansardtag på alle 4 sider for maksimal udnyttelse af loftrummets kvadratmeter, men igen kommer det an på hvor tæt det ligger på skel og hvor højdegrænseplanet for byggelinjen ligger.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Et mansardtag må da være helt oplagt med et nærmest kvadratisk hus

Med venlig hilsen
ktm

 

Men hvordan kvalificerer et mansardtag sig? 1 1/2 eller 2 etager? Man kunne også illudere 2x45 grader, evt. med taskekvist på de fri sider, og så en sammenbygning af de 2 tage med fladt eller buet tag og glas ca. 1 meter inde fra gavlene. På den måde kan man få god hældning og god højde, uden hverken at overskride højdekravet, eller lave noget der ser for bastant ud. Ydermere kunne de forskydes i længderetningen, hvis der er plads.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis