Ydervanger på træterrasse

I forlængelse af mine tidligere spørgsmål til funderingen af min planlagte træterrasse, så er jeg stødt på et lidt andet problem, som jeg ikke lige kan gennemskue elegant:

Hvert punktfundament er 250mm i diameter, en stolpebærer er 101mm bred(eller dyb) og placerer jeg stolpebæreren midt i punktfundamentet og en 100x100mm stolpe oven i, så har jeg reelt intet at smække ydervangerne("sternbrædderne" på ned langs den lange side!

Se lige min vedhæftede illustration, hvor jeg har smækket en bærende stolpe oven på en stolpebærer midt i punktfundamentet... i enderne er der ingen problemer, men langs siderne er der lidt afstand fra stolpe til yderkant af punktfundament.

Det skal lige siges, at det er en kuperet grund, ergo støber jeg punktfundamenterne op i vage vha støberør - så ergo vil der være behov for forskelligt antal ydervanger stablet omkring siderne.

Jo, jeg kan selvfølgelig blot smække stolpebæreren helt ud mod yderranden af punktfundamentet, så det passer, men altså...

Og jo, jeg kan da også bære skrue ydervangerne på de tværgående reglar, men de ligger jo oven på stolperne og går aldrig helt ned til den kurvede grund.

 

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Mads.

Hvor høj skal "sternen" være? Men umiddelbart så tænker jeg at der er to lag af bjælker. De bærende og så dem ovenpå som gulvet bliver skruet i. På den jeg lige har lavet her hos mig selv  Gik hvert lag ud forbi understøtning så man kunne gå videre derfra med den lodrette beklædning ned til jorden. Her kun et terrassebrædt+ et trykimp. ned mod jorden. Nu ved jeg ikke hvad for beklædning du vil bruge på gulvet?  men jeg brugte noget ipe plank. Havde regnet med at 60cm kant til kant kunne gøre det, på strøerne, men da jeg fik brædderne hjem viste det sig at det var for meget så de (strøerne) er lagt med 50cm.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

"Sternen" bliver alt mellem 1 og 2 brædder højt, brædderne er de samme terrasse brædder, 145mm bredde... men uanset hvad, så finder jeg jo ikke brædder til "sternen", som har samme udtryk end de terrasse brædder jeg bruger generelt... ergo er sternen på sit højeste 2 x 145mm og det laveste sted vel 75mm...

Så jeg skal finde en løsning på at hægte "stern" brædder under niveauet af tværbjælkerne - som ellers var det oplagte sted at hægte "sternen" på...

Jeg har vedhæftet et tværsnit af punkt, bærer, stolpe konstruktionen og hvis man så ser for sig, at alle punkterne/bærerne er i vage, men vage på grund er "modsat" så skal jeg kunne hægte mine sterne på et eller andet...

 

Hej.
I din tidligere tråd er der en fin tegning af dit fundament. jeg går ud fra at plankerne ligger oven på hinanden. Hvis du så lader dem som ligger på stolpenbæren gå så langt forbi at du kan sætte et lodret brædt til fastgørelse af stern og ligeså med dem som ligger på tværs oven på så kan du få stern hele vejen rundt . Håber du forstår?

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.

Ja, tværbjælkerne går selvfølgelig så langt ud, men da da ligger ovenpå bærestolperne, så kan du kun sætte bræt fast på tværbjælkernes ender og da tværbjælkerne er 100mm højre, så et brædt a 100mm som stern, måske lidt mere, fx 145mm... men hvad så med det sidste stykke ned til jorden pga. jordens hældning, lad os sige der mangler endnu et brædt under det første, på 100mm?

Hvad skal det hænge på?

Tværsnittet nedenunder viser punkter, stolper, tværbjælker og et terrassebrædt for oven... ydervangen er halv for det visuelle... men se tværsnittet ovenfor og du kan se, at jeg skal have fat i et bræt på til ydervanger på 300mm i højden - og det kan ikke fåes som terrassebrædt!

 

Hej.

jeg har kopieret din tegning fra den anden tråd. Hvis de bjælkeender som er mørke går ud forbi beton søjlen så kan du sætte en lægte stump skrue den fast i enden og ned til jorden, det gør du så på dem alle. Derefter kan du så skrue brædder på lægten. Det samme gør du med dem som ligger øverst. de skal stikke ud forbi fundamentet, og igen sætte en lægte lodret og skrue brædder i dem. Lægtestykkerne skal self være trykimp.

Forstået sådan at hvor bjælker og strøer krydser i yderkanten ville du kunne se enden af en lægte.

Forneden bolter du så et brædt/lægte oa til betonsøjlerne som støtte langs jorden. Men det kræver self. at du ikke har lavet det færdigt endnu.


Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis