Indvending isolering af villa fra 1969

Jeg skal igang med den helt store renovering af en 1969 villa som vi har overtaget fornyligt. En af de ting som jeg vil gøre er at lægge ekstra isolering på indersiden af ydervæggen.

Huset er bygget op med en halvstensmur, hvor et bagvedliggende træskelet bærer huset. Opbygningen er (udefra) Murstensvæg, 20mm ventilationshulrum, vindpap, 100mm isolering i et præfabrikeret træskelet, dampspærre, 20mm forskalling, vægbeklædning (plader).

Jeg har pillet en sauna ned og har derved kunnet inspicere træskelettet. Hele trækonstruktionen er opbygget af 1200mm brede standard moduler (træramme af reglar, 100mm isolering med vindpap på den ene side og dampspærre og forskalling på den anden side. Se billeder af forskalling indefra.

Som I kan se, så er der relativt meget forskalling på, så jeg tænker at forskallingen spiller en vigtig rolle i stabiliteten i huset. Træskelettet er jo det der bærer det hele.

Hvordan skal jeg isolere indefra med denne konstruktion?

I princippet burde jeg jo pille forskallingen og den eksisterende dampspærre af. Lægge eks 50mm isolering på, lave ny dampspærre, og lægge yderligere 50mm isolering på inden der kommer ny forskalling og gips på til sidst.

MEN, risikerer jeg ikke at komprimitere husets konstruktion hvis jeg piller den nuværende forskalling af?

Hvis jeg IKKE piller den nuværene forskalling af, så bliver der luftlommer i mellemrummene imellem forskallingsbrædderne, som vil ødelægge isoleringseffekten.

Hvad gør man?

--Morten

 

 

1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa. Det godt nok nogle måneder siden jeg skrev ovenstående. Men jeg har stadig ikke fundet et godt svar. Er der virkelig ikke nogen der har erfaring med hvad man gør med sådan en væg?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis