Ingeniørberegning inden etablering af førstesal.

Nu er vi efterhånden ved at være blevet enige med diverse håndværkere omkring etablering af en førstesal på vores nuværende 1-plans hus.

Alle de håndværkere der har givet bud på byggeriet har været enige om, at huset sagtens kunne holde til, at få en førstesal "lagt oven på".

Imidlertid har vi ikke på noget tidspunkt fået nogen til at lave en decideret beregning på dette, og jeg er noget i tvivl om hvorvidt det skal gøres eller ej. Huset er med murede vægge såvel ind- som udvendig.

Hvordan forholder det sig rent forsikringsmæssigt hvis nu huset "styrter sammen" om nogle år. Skal der så foreligge en sådanne beregning for at få udbetalt erstatning ?

Håber nogen har erfaringer vedr. dette.

Med venlig hilsen

Claus Holm
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Kan ikke svare dig på dette, men har netop selv i dag kontaktet en rådgivende ingeniør med en bygningskonstruktør ansat. Jeg skal netop have belyst en del emner ved mit eget 1 sals projekt. Han skulle have 600,- + moms pr. time. Jeg er ikke i tvivl. Jeg får besøg af ham snarest. Jeg vil nødig ende som ham her :oops:
Citat fra Claus Holm

Nu er vi efterhånden ved at være blevet enige med diverse håndværkere omkring etablering af en førstesal på vores nuværende 1-plans hus.

Alle de håndværkere der har givet bud på byggeriet har været enige om, at huset sagtens kunne holde til, at få en førstesal "lagt oven på".

Imidlertid har vi ikke på noget tidspunkt fået nogen til at lave en decideret beregning på dette, og jeg er noget i tvivl om hvorvidt det skal gøres eller ej. Huset er med murede vægge såvel ind- som udvendig.

Hvordan forholder det sig rent forsikringsmæssigt hvis nu huset "styrter sammen" om nogle år. Skal der så foreligge en sådanne beregning for at få udbetalt erstatning ?

Håber nogen har erfaringer vedr. dette.


Hej Claus Holm.

Mig bekendt behøver du ikke nogle desiderede ingeniør beregninger til dit projekt men kan nøjes med en arkitekt til at lave dine skitser.
Da der er tale om ændring af konstruktionerne på din bygning skal du under alle omstændigheder have en godkendelse fra teknisk forvaltning og de skal nok fortælle dig om det er ok eller ej

mvh.milton
Hej Milton,

Jeg har fået byggetilladelsen til projektet baseret på tegningerne fra arkitekten. Der blev ikke fra kommunens side forlangt nogen beregning på om huset kan "holde til det"

Med venlig hilsen

Claus Holm
Citat fra Claus Holm

Hej Milton,

Jeg har fået byggetilladelsen til projektet baseret på tegningerne fra arkitekten. Der blev ikke fra kommunens side forlangt nogen beregning på om huset kan "holde til det"


Hej Claus Holm.

Ja så kan jeg ikke se at der er noget at betænke sig på,at engagere en ingeniør er kun en unødvendig fordyrelse af byggeriet som du måske kan bruge bedre i forbindelse med dit nye projekt.
God fornøjelse med projektet. biggrin :lol:

mvh.milton
Uden at være lyseslukker - men arkitekt-titlen er ikke beskyttet, så jeg kan såmænd også kalde mig arkitekt. Så skal der være lidt hold i det, skal det være en med en forsikring, der kan dække, hvis der sker noget uforudset, og her tror jeg ikke kommunen vil acceptere et krav, men vil henvise dig til din rådgiver.

Derfor er mit råd, at du bør forhøre dig om forsikringsforholdet hos din rådgiver og evt. søge råd i f.eks. arkitektforeningen eller ingeniørforeningen.

Mvh. JørgenE
Annonce
Citat fra JørgenE

Uden at være lyseslukker - men arkitekt-titlen er ikke beskyttet, så jeg kan såmænd også kalde mig arkitekt. Så skal der være lidt hold i det, skal det være en med en forsikring, der kan dække, hvis der sker noget uforudset, og her tror jeg ikke kommunen vil acceptere et krav, men vil henvise dig til din rådgiver.

Derfor er mit råd, at du bør forhøre dig om forsikringsforholdet hos din rådgiver og evt. søge råd i f.eks. arkitektforeningen eller ingeniørforeningen.


Hej JørgenE.

Uden at indlede en længere diskution må jeg lige orientere dig om at enhver kan kalde sig arkitekt men ikke M.A.A. O.S.V da de forskellige tilføjelser efter arkitekt titlen berettiger til optagelse i arkitekternes lands organisation, en optagelse her er ikke muligt uden en bestået eksamen.

mvh.milton
Hej

Jeg er desværre nødt til at indskyde, at Teknisk forvaltning ikke har tilsynspligt hvad angår konstruktionens holdbarhed. Sagt på en anden måde: Det faktum at teknisk forvaltning ikke har indvendinger, kan ikke tages som udtryk for at huset kan "holde til det". Kommunen beskæftiger sig slet ikke med det spørgsmål. Endelig har de heller ikke noget ansvar, hvis dit hus falder sammen.
I Tyskland er det anderledes, der kommer alle byggeprojekter til en offentligt hyret ingeniør som går beregningerne igennem og godkender konstruktionens holdbarhed.
Så hvis du er i tvivl så brug pengene på en ingeniør.

mvh Anders Kruse
Citat fra AndersKruse

Hej

Jeg er desværre nødt til at indskyde, at Teknisk forvaltning ikke har tilsynspligt hvad angår konstruktionens holdbarhed. Sagt på en anden måde: Det faktum at teknisk forvaltning ikke har indvendinger, kan ikke tages som udtryk for at huset kan "holde til det". Kommunen beskæftiger sig slet ikke med det spørgsmål. Endelig har de heller ikke noget ansvar, hvis dit hus falder sammen.
I Tyskland er det anderledes, der kommer alle byggeprojekter til en offentligt hyret ingeniør som går beregningerne igennem og godkender konstruktionens holdbarhed.
Så hvis du er i tvivl så brug pengene på en ingeniør.

mvh Anders Kruse


Hej Anders,

SÅdan har jeg nemlig også hørt det flere steder fra, så jeg må nok hellere prøve at få det vurderet.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Citat fra AndersKruse

Hej

Jeg er desværre nødt til at indskyde, at Teknisk forvaltning ikke har tilsynspligt hvad angår konstruktionens holdbarhed. Sagt på en anden måde: Det faktum at teknisk forvaltning ikke har indvendinger, kan ikke tages som udtryk for at huset kan "holde til det". Kommunen beskæftiger sig slet ikke med det spørgsmål. Endelig har de heller ikke noget ansvar, hvis dit hus falder sammen.
I Tyskland er det anderledes, der kommer alle byggeprojekter til en offentligt hyret ingeniør som går beregningerne igennem og godkender konstruktionens holdbarhed.
Så hvis du er i tvivl så brug pengene på en ingeniør.

mvh Anders Kruse


Hej Anders Kruse,

I det daglige oplever jeg ofte at ingeniør beregninger ikke altid er 100%
da der ofte er omstændigheder der er umulige at udføre i praksis.
Både i København ,på Sjælland og her på Bornholm er der på teknisk forvaltning både ingeniører og arkitekter til at godgende div.byggesager
er et projekt allerede fra starten uladesiggørlige bliver de ikke godkendt.
Du får således ikke lov til at ændre en gulv konstruktion fra træ til beton på første sal i beboelses ejendomme uden en tegning og en nøjagtig beskrivelse af prosessen.det samme gør sig gældende med en ændring af en tagkonstruktion fra etplan til toplan, du har ret i at de ikke har tilsyns pligt, men som regel kommer de for at orientere sig om beskrivelserne bliver fulgt ja selv hvis det drejer sig om ændring af kloak.

mvh.milton
Hej Milton

Det er helt rigtigt som du skriver, og jeg betvivler heller ikke dine praktiske erfaringer. Det er da også klart, som du skriver, at den fagperson som sidder på kommunen med byggesagsbehandling selvfølgelig ikke godkender noget som han/hun straks kan se er forkert eller ikke kan holde. Dermed er kommunens vurdering da også af en vis værdi. Det er de involverede håndværkeres erfaringer og vurderinger jo også.
Sådan som jeg opfatter Claus Holm´s spørgsmål er det primært en teknink vurdering som er juridisk forpligtende der ønskes. Kommunen laver ikke tekniske beregninger på konstruktionen og hæfter ikke hvis et af kommunen godkendt byggeri falder sammen pga forkert dimensionering.
Et er jura noget andet det praktiske liv, og hvis det primært er det sidstnævnte man beskæftiger sig med, tror jeg nok jeg ville nøjes med de involverede håndværkeres vurdering.

mvh Anders
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis