Maskinmester uddannelse - elektrikerfirma?

Hej.
Jeg går på hhx, 2.år og går og overvejer hvad jeg skal læse til i fremtiden. I dag fandt jeg så ud af maskinmesteruddannelsen kunne være en mulighed.

Jeg har så Google mig frem til at man kan aebwjde som elektriker og starte elektrikerfirma med maskinmesteruddannelsen.
Bliver man installatør som et led i uddannelsen? Autorisation?

Vil jeg kunne starte et elektrikerfirma op som maskinmester, og selv udføre alt elarbejdet?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
4 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Den udvidede maskinmester eksamen er samtidig el-installatør eksamen. Det betyder så ikke at du automatisk har autorisation og kan starte eget firma. For nogle år siden skulle man have mindst 3 års erfaring, men jeg tror der er mere i det nu.
I min familie er vi 4 brødre hvoraf de 3 har installatør eksamen, den ene har det igennem maskinmesteruddannelsen. Han var før det uddannet automekaniker. I hans arbejdsliv har han haft firma autorisation, altså leder på en bestemt virksomhed.
Og vi 2 andre har startet med elektriker uddannelsen. Og har / har haft autorisation til alle former for elektrikerarbejde.
Du vil komme ud i mange problemer hvis du kun har den teoretiske baggrund og ikke har lært hvordan man "skruer tingene sammen"


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Som jeg læser det her, er el autorisation det samme som fagligt ansvarlig.

Er det rigtigt at el autorisation/ fagligt ansvarligt er nok til at starte et elektrikerfirma?


Må jeg arbejde som elektriker på lige fod med folk fra elektriker uddannelsen med en maskinmesteruddannelse hvor jeg har autorisation?
http://www.mmf.dk/uddannelser/autorisationer/el-autorisation_40426

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Den faglige ansvarlige er den nye betegnelse efter juni 2014 MEN > Den faglig ansvarlige skal have de nødvendige kompetencer og være godkendt af sikkerhedsstyrelsen< 

desuden skal firmet have et > kvalitets ledelses system< der skal være godkendt af et udefra kommende >kontrol instans< 

 

 


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis