12V 230Amp/h farligt?

Hej.

Har et stort batteri stående på 12V 230ampere timer...... Er det farligt for folk (børn) hvid man fører ved begge poler? Har fået at vide at det ikke har nogen betydning fordi det kun er 12V men jeg er bekymret for de mange ampere. Men har de mange ampere kun betydning med AC?
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af steelman på 31-07-2016 09:57
Hej.

Har et stort batteri stående på 12V 230ampere timer...... Er det farligt for folk (børn) hvid man fører ved begge poler? Har fået at vide at det ikke har nogen betydning fordi det kun er 12V men jeg er bekymret for de mange ampere. Men har de mange ampere kun betydning med AC?

Nej, det er ikke farligt og få hverken 12 volt DC eller AC gennem sig. Der skal du højere op i spænding.

Derimod er det farligt og kortslutte batteriet, da selv ret tykke metalstykker bliver rødglødende (flydende).

I sjældne tilfælde kan et batteri ligefrem eksplodere, ved en kraftig kortslutning, så indholdet a syre spredes ud på omgivelserne. Så store akkumolatore er ikke legetøj. 

Derfor er der al mulig grund til du afskærmer batteriet, så ulykker undgås. Det er trods alt ikke ligefrem legetøj du har stående der. 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Som Nitter nævner så er det farlig, hvis noget falder ned på det. Du kan vælte en skovl, rive, sætte en jernkasse på den så går det galt. Brug selv fantasien og få lagt et stykke træ på eller på anden måde afskærmet imod uheldig kortslutning.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Jeg har set et almindelig bilbatteri, brænde en 10" skiftenøgle over, da den blev lagt på polerne...


Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Ok ok point taken så var min første indskydelse god nok.... Og overhører folks råd om at tildækning er noget pjat.
Tak for info :-)
Selv om du har lukket og sagt tak, vil jeg lige give en historie fra det virkelige liv.
I " gamle dage " da mange kørte i VW bobler skete der med mellemrun det at nogle brændte. Årsag: batteriet stod under bagsæder og var beskyttet med et metallåg. Hvis dette blev fjernet var der stor risiko for at en tung person trykkede metalfjedrene i sædet ned og kortsluttede batteriet som så kortsluttede og antændte det materiale som sædet var polstret med.
Så ja, kortslutning kan forårsage stor skade.

Bjarne

 

Annonce
Tak for historien, Bjarne. Den vil blive fortalt videre

..eller en historie fra nyere tid (for ca. 3 uger siden) De billige små bilbatterier fra f.eks. Harald Nyborg, T-Hansen og Biltema som en del bådfolk bruger til deres små joller med el-bådmoter, de kan sandelig også pludselig eksplodere. Årsag, de tåler ikke særlig godt at blive total afladet og opladet på ny særlig ofte.

Skrevet af Frank Chr. på 01-08-2016 00:23

..eller en historie fra nyere tid (for ca. 3 uger siden) De billige små bilbatterier fra f.eks. Harald Nyborg, T-Hansen og Biltema som en del bådfolk bruger til deres små joller med el-bådmoter, de kan sandelig også pludselig eksplodere. Årsag, de tåler ikke særlig godt at blive total afladet og opladet på ny særlig ofte.

Desværre Frank. Tillader mig og skyde din "ammestuehistorie" godt og grundigt ned. Du bør sætte dig ned og læse indlæg nummer et fra min pen. Så ved du hvorfor moderne batterier eksploderer !!!   

Hvis det er alm. startbatterier, de omtalte folk bruger til deres el-påhængsmotore, kan de ikke udnytte det det "påstemplede" Amp-tal, kun ca halvdelen. Ligeledes vil batteriet dø rimeligt hurtige da den slags batterier ikke tåler dybteafladninger ret mange gange, og kan slet ikke tåle og stå i afladet tilstand. Omtalte problem resulterer ikke i at batteriet eksplodere, men gør du ikke kan lade ret meget strøm på det, hvilket igen gør du heller ikke kan trække ret meget strøm fra samme batteri.  Du kan bruge Google til at søge på ordet "sulfere", uden anførselstegnene, hvis du vil vide mere.  

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.

Skide google vil bare ikke ordet sulfere - kun sufflere så jeg er lidt på herrens mark. 

Det er skam ikke en "røverhistorie" Jeg har set resterne af batteriet med egne øjne. Naboen en gammel søulk og strandjæger, fortalte at batteriet eksploderede ombord på jollen og det var ikke engang i brug på det tidspunkt, da det var løbet tør for strøm.    

Han skulle jo så havde indkøbt sig et ny batteri til sejllas - denne gang et kvalitets batteri. Valget fald på FTZ og det var dem der fortalte ham hvad årsagen til eksplosionen kunne være. 

Ps.

Jeg skal ikke kloge mig men der er sku ingen "topplade" på batteriet mere og naboen sejlerbukser er nu - fuld af huller.  

Skrevet af Frank Chr. på 02-08-2016 00:58

Skide google vil bare ikke ordet sulfere - kun sufflere så jeg er lidt på herrens mark. 

Det er skam ikke en "røverhistorie" Jeg har set resterne af batteriet med egne øjne. Naboen en gammel søulk og strandjæger, fortalte at batteriet eksploderede ombord på jollen og det var ikke engang i brug på det tidspunkt, da det var løbet tør for strøm.    

Han skulle jo så havde indkøbt sig et ny batteri til sejllas - denne gang et kvalitets batteri. Valget fald på FTZ og det var dem der fortalte ham hvad årsagen til eksplosionen kunne være. 

Ps.

Jeg skal ikke kloge mig men der er sku ingen "topplade" på batteriet mere og naboen sejlerbukser er nu - fuld af huller.  

Har lige været fraværende fra computeren godt og vel et døgn.

Tror du ikke "søulken" har været så "smart" og lukke udluftningen på batteriet, i det håb der ikke skulle spildes syre ud i bunden af jollen ??? Det er jeg faktisk ret sikker på, og så dum en handling gør der opbygges et pænt overtryk i batteriet under brug. Det har dog ikke en *DYT* og gøre med om det er et billigt batteri fra de omtalte forhandlere eller et dyre fra FTZ.

Frank, det er ikke første gang jeg har set et modifiseret revnet batteri. Derimod har jeg aldrig set et umodifiseret batteri gøre det samme, uden det har lidt mekanisk overlast  !!! 

 

 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis