OSB plader som gulv i skur, men vendt forkert!

Hej alle

Håber der er nogle, der kan give et godt råd til en "mindre" bommert :-(

Jeg er ved at lave nyt, isoleret skur på ca 16 m2, hvor jeg før havde et gammelt mølædt og uisoleret skur på ca 10 m2.
Det gamle skur var med støbt fundament og gulv, men da jeg gerne vil have isolering i gulvet på det nye og ikke gad at hugge alt det gamle beton væk og støbe nyt, har jeg i stedet lavet en gulvkonstruktion af trykimprægneret træstrøer (45*125mm), ovenpå den gamle beton og som spænder imellem de nye stolper, hvorimellem jeg har lagt 100mm styrolyt som isolering. Herefter lagde jeg gulvplader af 15 mm OSB.
Jeg lagde gulvet inden jeg byggede væggene, så reglarne til væggene havde noget stabilt at stå på (fik ideen fra en artikel om nyt skur på GDs, hvilket jeg syntes var rigtig smart).

Problemet var så bare:
1) pladerne nåede at få lidt regnvand, inden jeg fik lukket væggene, og fordi den overliggende presseninger viste sig utæt :-(
2) jeg fik monteret pladerne på langs af strøerne og ikke på tværs!

Dette bed jeg dog ikke mærke i på dette tidspunkt (snart 2 mdr siden), hvor resultatet så flot ud, men nu, hvor jeg er ved næsten vejs ende, kan jeg se og mærke, at pladerne "topper" over samlingerne- altså på den lange led, hvilket jo nok er fordi de er vendt forkert og derned ikke får den fornødne understøtning på tværs.

Da væggene står ovenpå gulvet, kan jeg ikke bare skrue gulvet op igen og vende pladerne, så som jeg ser det har jeg tre muligheder:

1) skære gulvet op helt inde ved væggen, kassere pladerne (hvis de ikke kan genbruges), og lægge nye på den rigtige led. Fordelen ved denne løsning er, at jeg ikke kommer til at tage mere af lofthøjden, som i forvejen ikke er for høj i den lave ende (ca 190cm). Ulempen er at jeg så ikke længere har en understøtning langs vægkanter, som så først skal etableres (strøen ligger jo under væggen). Dernæst er gulvopbygningen jo ikke forberedt med løsholtere, som passer med samlinger på den anden led, så med mindre flyverstød kan accepteres på OSB pladerne , vil det være en stor opgave at lave dette om.

2) lægge nye 18 mm plader på den anden led, oven på det eksisterende. Ujævnhederne tænker jeg, kan kan udjævnes med vind- eller tjærepap? Lofthøjden bliver så lidt mindre, men arbejdets omfang er overskueligt.

3) Leve med ujævnhederene i gulvet, og dermed en varig irritation

Hvad ville I gøre i mit tilfælde? Evt en 4 mulighed eg har overset?


Jeg har vedhæftet et par billeder af gulvkonstruktionen, som måske gør min forklaring nemmere at forstå :-)

På forhånd tak

/Mie
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kunne slibe niveauforskellen ned, så du ikke går og falder over den og leve med det, hvis du kan, ellers er der kun den hårde vej tilbage med at skære langs væggen, tage pladerne op og vende dem.

fase
Jo, selvfølgelig kan du lægge et lag plader over på de nuværende, ingen problemer i det.

fase
Tak for svar, det er nok det hurtigste, selvom det stjæler lidt af lofthøjden. Men skal pladerne så lægges med afstand på 15mm til væggene, eller kan de lægges helt ud til, når de skrues fast?
Jeg ville helst undgå paneler, men ved svømmende gulve kan jeg se, at pladerne skal lægges med afstand til væggene aht udvidelse, men kan ikke se om det også gælder når de monteres på strøer.
Det gælder også når gulvet monteres på strøer, men det er fordi brædder kan udvide sig i tværretningen. Om det også gælder for spånplader, er jeg ikke helt sikker på, men jeg tror det ikke, når de er skruet fast.

fase
Annonce
Under monteringsvejledning for OSB plader står følgende:
"Afstand til vægge og bevægelsesfuge.
• Ved anvendelse ved gulv, skal man altid imod vægge have en afstand på ca. 15 mm. Denne afstand muliggør, at pladen kan arbejde, og ikke kommer i spænd. Ligesom man opnår en ventilation i gulv- konstruktionen. Man skal sikre sig, at fodlister har
en størrelse som muliggør ventilation i konstruktionen. Fodlister fremstillet af kunststof til at klæbe på vægge, kan ikke anbefales, da disse slutter tæt til, og der dermed ikke er ventilationsmulighed bag ved listen."
Så mon ikke det er klogest at holde de 15mm til væggene?
Har endvidere lige erfaret, at bommerten nok mere er fordi jeg har fået anvendt 15mm plade fremfor 18mm til en lægteafstand på 610mm :-(, så nu er jeg faktisk blevet i tvivl om, hvilken vej pladerne korrekt monteres over strøerne? Nogle steder står der, at pladekanten med fer og not skal understøttes hele vejen (som jeg har gjort) andre steder er illustreret at pladerne ligger over tværs. I artiklen på GDS (hvor jeg fik inspiration) er krydfinerpladerne monteret på langs (som jeg har har gjort), men de har da også brugt den rigtige dimension ;-)

Nå, med et lag ekstra plader må konstruktionen vel blive stiv nok.

Du kan bruge vandfaste krydsfinerplader, de er ikke så følsomme over for fugt.


Jeg har en lignende konstruktion, som din, i et isoleret uopvarmet skur, her har jeg strøer oven på betonfliser, og isolering, og almndelige 22 mm spånplader som gulv, spånpladerne er malet på oversiden. De ligger het ud til vægene, der har ikke været problemer med at de udvider sig.


Vi prøver igen, i morgen --
Ja på med et nyt lag i den anden retning, og så 18 eller 22mm. Rengør gulvet, let slibning, og så en støvsugning. Træk gulvlim ud passende til den plade du vil lægge, læg pladen, og se så om ikke du kan trække dem sammen med skruer - det bliver en god sandwich! :-)

Mvh.
Martin

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Nye 18mm plader med fer og not er lagt på den anden led. Opretning klarede jeg med lidt tagpap og så skruede jeg bare pladerne fast. Herefter fik de 3 gange gulvlak og fodlister langs væggene. Resultatet er blevet nydeligt, så det var arbejdet og omkostningen værd😊.
Tak for jeres deltagelse.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også