Ingeniørberegning inden etablering af førstesal.

Nu er vi efterhånden ved at være blevet enige med diverse håndværkere omkring etablering af en førstesal på vores nuværende 1-plans hus.

Alle de håndværkere der har givet bud på byggeriet har været enige om, at huset sagtens kunne holde til, at få en førstesal "lagt oven på".

Imidlertid har vi ikke på noget tidspunkt fået nogen til at lave en decideret beregning på dette, og jeg er noget i tvivl om hvorvidt det skal gøres eller ej. Huset er med murede vægge såvel ind- som udvendig.

Hvordan forholder det sig rent forsikringsmæssigt hvis nu huset "styrter sammen" om nogle år. Skal der så foreligge en sådanne beregning for at få udbetalt erstatning ?

Håber nogen har erfaringer vedr. dette.

Med venlig hilsen

Claus Holm
Nu er vi efterhånden ved at være blevet enige med... Vis hele indlægget
22 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Fakta er, at det ikke (i privat byggeri) er teknisk forvaltnings opgave at sikre bygningens stabilitet - det er bygherrens! Udfører man selv arbejdet uden f.x. et rådgivende ingeniørfirmas byggetekniske bistand, så kan man kigge langt efter forsikringen, hvis det braser sammen.

I forbindelse med etablering af overetage kommer der faktorer som vindtræk ind, hvilket - beroende på væggenes placering - kan fordre større dimensioner på spær etc.

Har for nogle år siden været med til en overbygning, hvor vi ½ år senere måtte underfundere den ene side af bygningen (store revner i murværk) som følge af for store punktbelastninger. Det kostede bygherren væsentligt mere end regningen fra et ingeniørfirma ville have gjort.

Moralen - er du ikke meget sikker på, hvad du laver i forbindelse med konstruktive ændringer, så køb dig sikkerhed!

Mvh.

Jan R.
Jeg har nu kontaktet mit forsikringsselskab (Codan) som overraskende nok svarer, at de IKKE kræver en forudgående igeniørberegning for fortsat at ville forsikre huset.

Jeg spurgte direkte om de ville dække såfremt den oprindelige del af huset om eks. 10 år viste sig at få en skade foranlediget af den ekstra vægt fra førstesalen - og det svarede de, at de ville :shock:

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hej

Interessant oplysning! Men din forsikring dækker vel ikke hvis der begynder at komme revner i dit murværk pga for stor belastning? Med andre ord så er der vel en del ting, der kan ske som følge af forkert dimensioneret konstruktion, som ikke er dækket af en almindelig husforsikring?
Hovedsagen må være at arbejdet bliver udført korrekt, så er alle bekymkringer om forsikringsdækning og anden jura jo egentlig overflødige.
Held og lykke med projektet.

mvh Anders Kruse
Og så - få det lige skriftligt fra Codan - ellers har du ikke meget hold i det.

Gør det rigtigt - få en ingeniørberegning skriftligt, af et firma med forsikring og nyd så, at du ved du ikke kunne gøre det mere rigtigt, og skulle det være forkert, er der en der må betale - og det er ikke dig!

Det giver en god nattesøvn.

Mvh. JørgenE
Rigtigt JørgenE,

Få det på skrift!!! Du kan være evigt forsikret om, at du ikke vil få en krone, hvis skidtet falder sammen og det ikke er lavet forskriftsmæssigt (med mindre Codan ikke kan løfte bevisbyrden).

Mvh.

Jan R.
Annonce
Som det forsigtige menneske jeg er, tror jeg nu heller ikke rigtig jeg tør andet end at få det beregnet.

Er der nogen som har gode erfaringer med et eller flere af den slags firmaer på fyn ?

Med venlig hilsen

Claus Holm
Hej Claus Holm

Jeg er selv igang med at skulle lave 1. sal, men lidt anderledes end der her er tale om. Mit hus har u-udnyttet loft så jeg skal ikke hen og bygge ovenpå, men da der er blevet flyttet lidt rundt på Div. vægge neden under, og for at være sikker på at jeg ikke på længere sigt vil få et ustabilt gulv på 1. salen, eller andre sager der kan opstå på længere sigt, har jeg valgt at få en bygningskonstruktør til at lave Div. beregninger på hvad der skal laves af forstærkninger i etageadskillesen og på tagkonstruktionen da der også her skal ændres lidt (hanebånd skal hæves Osv.) jeg har valgt at bruge noget der hedder Frydkærs tegnestue i odense. for et beløb på Ca. 12000 kr. laver de overstående beregninger + tegninger af både tagkonstruktion og etageadskillesen med forstærkninger, også i tværsnit, de sørger for at få byggetilladelse og laver en energiraport. med disse tegninger i hånden er det også meget nemmere at få Evt. håndværkere til at lave nøjagtigt det man vil have lavet. jeg kan på ingen måde se at man kan gøre det anderledes, da det jo i sidste ende ikke kun er et spørgsmål om ens forsikring vil dække hvis der sker noget med huset, men hvem vil kunne tilgive sig selv, hvis der kom nogen galt afsted hvis lortet falder sammen...........
Så her er et godt råd. BYG MED OMTANKE.

Mvh.
Kenneth Hansen
Velkommen til Maw1. Kunne ikke lade være at klukke lidt, da du vist er 3½ år for sent ude med din opfordring...

Nå, det var i øvrigt ganske relevant, dét du har skrevet

De bedste hilsner fra Aunslev ;-)

LuneLund: Once I thought I was wrong, but I was mistaken...

LuneLund :-)

Ved godt at det er længe siden at indlæget er skrevet, men håber da at der er andre der læser disse indlæg også selv om de er gamle :-)

Mvh. fra Ullserslev :-)
Rart at se, at der er flere fynboer på siden, er selv gammel Langeskov'er/Birkendebo. smile
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis