solcelle oplader til headset...diagram

Hej der ude.

Er der nogle af jer kan kan lavet et diagram???

jeg har nogle solceller fra nogle forsøgs sæt. vindmøller mm. De sæt man kan købe og lege med.

Min søn mener at hvis man sætte en celle til headsettet og ligger det i forruden i bilen ville det lade.

ja sikkert, men jeg kan ikke finde en diagram til elektronikke mellem cellen og headsettet.

er der nogle af jer der kan lave sådan et for mig, meget gerne med print tegning også....

Der er mange bygge sæt til det, kan jeg se. men det må da være meget enkelt elektronik, så vil gerne bygge det selv......

 

VH Thomas Nyberg

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Hej Thomas.

Det kan du formodentlig klare med en enkelt mindre modstand, forudsat tingene er afpasset nogenlunde til hverandre. Men inden der kan "strikkes" noget sammen, bør du fortælle hvad det er for nogle batterier der skal oplades samt data på solcellerne (spænding ud). 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Diagrammet til sådan spændingsforsyning bør være simpelt, nemlig bestående af en modstand og en zenerdiode tilpasset spændingen, der skal bruges som ladespænding. Vi skal bare vide solcellens spænding og ladespændingen til headsættet.

fase
jamen det er denne her
http://el-supply.dk/solcelle-vifte-testsaet/varenummer/0-FK1001
på 4 VDC. 60 mA., headsettet oplades med en alm. mini usb lader på 5,0V, 450mA

Når din solcelle kun giver 4V ud, bør du sætte to i serie, så du får 8V ud. Jeg har lavet en tegning med et par komponenter, som du kan lodde sammen med solcellerne og placere dem på bagsiden, i det jeg regner med, at du vil sætte solcellerne fast på en eller anden måde.

 


fase
mange tak for det...
nå jeg nu klipper et mini usb stik over er der så nogle der ved hvilken leder er er 0 og plus ?????
jeg kan nok måle mig frem til det med multimetret!!
Annonce

Ja, der er nogen der ved hvordan forbindelserne i et USB stik er. Plus er rød og forbundet til ben 1. Minus eller stel er sort og forbundet til ben 4. Eller hvis det er mini- eller mikrostik ben 5. Hvorom alt er, så er plus rød og minus sort. God fornøjelse med laderen .

 


fase

Når man arbejder med solceller så gælder det, at det specificerede output normalt er målt når cellen er fuldt belyst. Det vil betyde, at det fulde output formentligt kun opnås, når cellen ligger fuldt belyst af solen, når denne står i sin højeste position på himlen. I alle andre tilfælde er spændingen væsentligt lavere og den strøm, der kan trækkes dermed også lavere.

Det viste diagram giver anledning til ganske betragtelige tab, specielt i modstanden, og da det i forvejen kun er lidt energi, der kan trækkes fra cellerne, så bør tabet reduceres til et minimum, hvis der skal ske en nævneværdig opladning af det tilsluttede udstyr.

Hvis udstyret skal fungere, bortset fra i sommermånederne lige omkring kl. 1 og med bilen parkeret mod syd, så må man nok ofre en DC/DC converter, der kan behandle en indgangsspænding op til 4 volt og omforme den til 5 volt. En sådan laver man ikke bare lige, især hvis ens viden om elektronik er begrænset, men de kan da købes mere eller mindre færdige. Blot er prisen nok ikke helt lille. Et eksempel på en, der sikkert kunne bringes til at virke fra en cellespænding på 3 volt er:

http://www.digikey.dk/product-search/en/power-supplies-board-mount/dc-dc-converters/4325599?k=&pkeyword=&pv1471=31&FV=ffec23d7&mnonly=0&newproducts=0&ColumnSort=0&page=1&quantity=0&ptm=0&fid=0&pageSize=25

Jeg ser dog ikke umiddelbart specificeret hvor mange procent tab, der er ved konverteringen, men det burde kun være få procent.

efry, opstillingen skal på ingen måge give sig ud for at være et tabsfrit kredsløb, ingen tvivl om det. jeg har beregnet tabet til at være 0,17W ved maks. spændingsfald over modstanden. Opstillingen er lavet så simpel som mulig for at være nem at gå til. Det kredsløb, du henviser til, har en virkningsgrad på mellem 60 og 90% og koster ca. 40 kr. +porto og told.

fase

Når nogen specificerer en celle som 4 V/60 mA uden nogen angivelse af lysstyrken, så tillader jeg mig at gå ud fra, at det er målt med en meget kraftig belysning. Dit simple kredsløb virker indtil cellernes spænding falder til 2,5 V og det er så det jeg frygter sker, selv hvis belysningen er nogenlunde kraftig, men cellen ikke peger direkte mod solen.

Jeg har lige set på et andet Lav-det-selv forum, hvor jeg fandt et diagram til en elektronisk converter:

http://electronics-diy.com/electronic_schematic.php?id=1029

Jeg har ikke analyseret kredsløbet, men det svarer ret godt til fabrikantens data, der kan findes her:

http://cds.linear.com/docs/en/datasheet/1073fa.pdf

Nu kan spændingen på solcellerne falde til omkring 1 V og stadig levere en ganske lille ladestrøm.

Jeg indrømmer gerne at prisen, som jeg også skrev i mit første indlæg, er betydeligt højere, og det er sikkert også mere besværligt at lave.

Når trådstarter angiver, at han lader med 5 V/450 mA, så håber jeg at der er tale om de værdier, der står på laderen, for hvis han normalt virkelig lader med 450 mA, så bliver det en noget sløv opladning han får med solcellerne uanset diagrammet.

 

 

Det er mit indtryk at 5V/450 mA er mærkningen på laderen, rent dimensioneringsmæssigt kan du kun bruge den opgivne spænding på 5V. Dernæst er der opgivet at solcellen har en udgangsspænding på 4V og en strøm på 60 mA. Ud fra det er den simpleste løsning på opgaven lavet. Det er ikke nødvendigvis den mest energioptimale løsning, men den simpleste.

fase
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis