Kan returtermostat betale sig, når man afregnes pr. m3?

Hejsa

Jeg har Aalborg fjernvarme og vi bliver afregnet efter m3 forbrug og IKKE som mange andre i kWh. Det betyder jo selvfølgelig at jeg ønsker en så lav returtemperatur, så jeg udnytter varmen så godt som muligt. Jeg har på mange af mine radiatorer både en fremløbs og returtermostat. Returtermostaten er bare skruet helt op for, så det bare er fremløbstermostaten, der har effekt.
Jeg er nu kommet til at tænke på om det er en god ide, nu hvor jeg har muligheden for at regulere returtemperaturen og jeg bor et sted hvor fjernvarme afregnes pr. m3.

Hvad er jeres erfaring med dette?

- Skal man regulere begge termostater?
- Kun fremløbstermostaten (det jeg gør nu)?
- Kun returtermostaten?

Jeg har ikke lavet så mange målinger på hvad returtemperaturen er på min fjernvarme. Det er selvfølgelig vigtigt for om det overhovedet er nødvendigt. Indtil videre kan jeg se at jeg typisk ligger på omkring 25 grader i forskel mellem fremløbs og returvarme. Returvarmen er aldrig under 35 grader umiddelbart.


Carsten
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
25 grader afkøling er ikke meget. Netop ved den afregningsform er returtermostaten vigtig. Du skal helst skrue den så lang ned at dine radiatorer er noget kolde på den 1/4 der ligger nærmest retur termostat. Så lader du fremløbstermostat stå som i dag.
Prøv at skrue på dem, men forinden skriver du afkølingen ned. og tjekker bagefter. For hver 5 grader vinder du 15-20%

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Du skal have indreguleret dit anlæg - 25 C afkøling er ikke nok. Og det bruger du dine returtermostater til.
Det kan bare ikke rigtigt gøre nu, hvor du ikke kan hive effekt ud af dine radiatorer, da det er for varmt.
som ev elmand skriver. Radiatoren skal være HELT kold i bunden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis